Ledelse, handlekraft, disruption

Blog

En hamster som vagthund hos G4S

Forleden fik en jeg SMS. Det er der jo ikke noget galt med, hvis ikke det var fordi den kom fra G4S. Da jeg så den efter et møde en time senere, stod der at min alarm var gået igang. Fin serviceinformation troede jeg – og ringede til dem for at høre om de havde fanget en tyv 😉 Nej det havde de da ikke, for de var slet ikke kørt derud. De havde jo sendt en SMS. Goddag mand økseskaft! Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vulkansky og ledelse

Jeg har været fanget af vulkanskyen. I det smukkeste forårssolskin i Paris. 22 grader varmt. Om jeg nød det…? Nej – desværre ikke et minut. Psykologisk var det umuligt at nyde det, når jeg ikke anede hvordan jeg skulle komme hjem. Usikkerheden fylder alt. Og præcis sådan kan man have det med forandringer. En fusion for eksempel. Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Opløftende selvindsigt i det offentlige

En analyse viser at de offentlige ansatte ikke mener de arbejder så effektivt. Interviews uddyber at de føler at kerneopgaver presses af bureaukrati. Papir fremfor borgerne. Det er selvfølgelig bedrøvelige facts, men det er opløftende selvindsigt. Det er udtryk for… Continue reading

Organisere – kan vi bedre end Asien?

Jeg skulle købe 2 dragefigurer med hjem fra Taiwan til min datter. Den lille familiebutik præsenterede straks den unge søn som kunne tale engelsk. Hurtigt fik vi valgt et par drager (betyder rigdom i Kina – noget som interesserer min datter uendeligt lidt). Så skulle de bare pakkes ind og sønnen fortalte stolt, at de kom med en særlig æske. Problemet var bare at æsken havde valgt at skjule sig. Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hvad du gør eller hvem du er?

Mærsks talentchef udtaler i Berlingske: “For os er talent hvad du gør. Ikke hvem du er.” Og det er spot-on. Det er sådan både chefer og HR bør betragte mennesker i organisationen. Derfor har vi alle den samme lønmodel i… Continue reading

Mission completed…ups

Direktionen spiller ud med missionen – ‘den bedste løsning for kunden’. Det lyder fint, men medarbejderne læner sig tilbage og klapper sig på maven. For det har vi allerede – alle er glade. Men de mest ambitiøse bliver såden lidt rastløse – sådan lidt ‘hvad skal vi så nu – agtige’. Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luksusfælden og talentløs service

En ting undrer mig igen og igen – og jeg tror mange ledere kan tænke lidt nærmere herover:

Hvorfor leverer  mange high-end brands en talentløs service – som så til gengæld er dyr? Det giver ingen mening når arrogancen følger prisen op. Eksempler: Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ledelse på distancen – skab handlekraft i teamet

Hvis noget af det centrale i ledelse er at skabe handlekraft i sit team – så bliver et afgørende spørgsmål for mange hvordan hulen man klarer det på distance… Når handlekraftig ledelse udøves sker det særligt igennem 2 processer – udvikling og mobilisering. På udviklingssiden bliver udfordringen at være tæt nok på. Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Handlekraft – Hvorfor er det så tungt?

Den administrerende direktør kigger på mig over brillekanten og åbner for posen med frustrationer: ”Vi kan gennemføre meget imponerende ting med vores kunder, men her i huset kan selv den simpleste ændring være utrolig tung og tidskrævende at implementere. Vi har dygtige folk, men alligevel en overraskende lav handlekraft. Og det er meget svært at se hvorfor …” Continue reading

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vores chance mod væksten i Asien

Der står ikke vores chance mod Asien, fordi væksten sker i Asien. Tænker vi ’mod Asien’ kan vi sikkert godt vinde kampen på banen herhjemme – men det vil svare til at tage markedsandele på Frilandsmuseet!

VN:F [1.9.22_1171]
Om Tune Hein