Ledelse, handlekraft, disruption

Pas på ikke at centralisere helt væk fra kunderne

Skat har gjort det – og i min optik er Politiet på vej ud af samme spor – at centralisere sig langt væk fra kunderne.

Det kan der godt bygges fine business-cases op omkring – men det ‘koster’ bare på en anden valuta… Der sker typisk 3 ting

  1. Kunderne føler sig svigtet
  2. De små opgaver løses ikke fordi de altid bliver trumfet af noget større i de store centrale ressource-pujler. Fx indbrud og færdsel trumfes altid af bander og terror når man puljer ressourcerne
  3. Systemerne kan ikke følge med og erstatte den lokale menneskelige viden.

Faktisk har teknologien flyttet sig, så det i dag er nemmere at binde decentrale enheder sammen end at bygge det store centrale system. Dermed falder meget af business-casen sammen og vi må se på centralisering med nye øjne.

Lars Tvede har iøvrigt skrevet en del om dette fænomen som du kan google, se på hans facebook eller læse i hans bøger.

 http://www.dr.dk/nyheder/indland/trods-flere-ulykker-faerdselsbetjente-bruger-mindre-tid-paa-faerdselsopgaver

 http://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/borgmester-vil-banderne-til-livs-en-tosset-fejl-flytte-betjente

 

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Pas på ikke at centralisere helt væk fra kunderne, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *