Tænk at starte dagen med et møgfald og tårer i øjenene. Det gjorde en kvinde jeg interviewede som research til en af mine bøger. Hun sad i kundeservice hos et IT firma der ikke altid havde lige godt styr på deres ydelser. Det gav så en del møgfald i telefonen. Det er måske ikke specielt overraskende – men hvad er mekanismen bagved? Interviewet afslørede, at dem der ringede og skældte ud ofte gjorde det på deres chefs vegne – og hun eller han var VRED! Det var med andre ord en frygt de selv havde, som de ringede med. Deres frygt for chefens vrede måtte de sende videre.
Det hedder projektiv identifikation. Man skubber en ubehagelig følelse (frygt) videre – og så får man det bedre selv, når der er en anden der tager i mod den.
Men hvor starter mekanismen? Det gør den hos chefen. Der skabes frygten, som så er så ubehagelig at den ikke kan rummes og derfor må sendes videre. Det er værd at tænke over som leder. Mange er ikke klar over denne mekanisme – og ej heller klar over hvor meget vægt deres irritation kommer med nedad i organisationen.
Skaber du frygt, som skubbes videre gennem flere sagesløse led?