+45 40 36 05 04

Hvad er ledelse?

Hvordan definerer vi ledelse? At tage ansvar! Den er meget skandinavisk – på den måde bliver alle der tager ansvar for noget – produkt, proces, medarbejdere, projekter til ledere. Så i en moderne virksomhed agerer alle som ledere. Det er ikke kun et job – det er en holdning og en tilgang til arbejdet.

Der er dog mange andre definitioner på hvad ledelse er, hvor nedenstående er nogle af de mere klassiske definitioner.

At arbejde gennem andre… (indsats)
At skabe resultater gennem andre (resultatfokus)
At nå mål gennem andre (målfokus)
At få det rette til at ske (handlekraft)
At sikre eksekvering af strategien (strategisk sigte)

En nyere mere business rettet (og ret skarpsindig) definition er:

At få medarbejdernes kompetencer og engagement til at give gode produkter og god indtjening.

De 4 ting skal gå op i en enhed.  Kompetencer + Engagement => Gode produkter + God indtjening.

Men ledelse handler også om at eksekvere en strategi (resten er midler hertil). INSEAD professor Paul Evans’ skriver i en af mine handlekraftbøger denne definition :

  • Leadership is all about excution! 

Ledelse er flere indsatser…

Ledelsesmodellerne giver deres bud på hvad ledelse består af.
Fx Novos gamle: Manage Business, Manage People, Manage Self
KUs: Adm. ledelse / Faglig ledelse / Strategisk Ledelse / Personale Ledelse

Mest præcis synes jeg er de 4 typer / discipliner / processer / opgaver:

– strategisk ledelse. At lede fremtiden. Tegne visionen. Identificere potentialerne. Lægge strategien der kan få os derhen. En disciplin der kalder på både det analytiske, kreative såvel som valg/fravalg – og ikke mindst processen, forankring og kommunikation så folk vil med på rejsen.

– driftsledelse. At lede dagligdagen. Med prioritering af ressourcer og optimering af processer – og kommunikation heraf. Samt den daglige motivation og udvikling.

– faglig ledelse. Der sikrer kvalitet. Stor i nogle jobs – fx hos læger og konsulenter, mindre i andre jobs hvor ledelse er mere generel.

– personaleledelse. Så folk yder deres bedste. Sikre motivation og handlekraft i teamet og individet. Udvikling af kultur for mange – og personlig udvikling for den enkelte. Derved fastholde og tiltrække de rette.

Figuren viser smukt hvordan driftsledelse spejler den strategiske ledelse – og hvordan faglig ledelse og personale ledelse støtter op om driftsledelsen.

Men der er mere i det end som så – for hvad med ledelsesstil? Ja alle 4 typer ledelse kan gøres med forskellig stil. Her skal lederen vælge sin stil for at være autentisk. Men helst en stil der passer til kulturen hvis der skal komme noget godt ud af det…

Og ledelse er heller ikke løsrevet fra enhver sammenhæng. Ledelse skal også passe til omgivelserne. Det gør en forskel om man bedriver ledelse i det offentlige, under konkurrencepres, i krise eller vækst, i produktion eller service, internationalt eller nordjysk, IT, forskning eller byggeri osv. Ledelse skal passe til konteksten.

Det illustrerer figur 2:

P.S Vil du gerne være den mest effektive forandringsleder, som historien endnu har set?

I bogen Fremtidens… lærer du hvordan du knækker koden til at blive en handlekraftig leder i en digital verden, så du kan få sindsro og opnå de resultater du altid har ønsket dig. Klik her nu.

 

Relaterede blogindlæg:

Rating: 4.6/5. From 8 votes.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Kommentar

Der er lukket for kommentarer.