I min nye bog Disrupt dig selv! (skrevet med Thomas Honore CEO Columbus, udkommer ult april) rammer vi temaet Future of Work
Hvad sker der med jobs, arbejdspladser, arbejdsmiljø, trivsel, ledelse og arbejdsmarked som følge af disruption og digitalisering i en ikke så fjern fremtid?
En af vinklerne herpå er fremtidens arbejdsmiljø – det miljø som der skal skabes trivsel og performance i. Af den enkelte og af lederen og HR…
Alt i alt bliver fordelene i fremtidens arbejdsmiljø
- Øget flexibilitet
- Mindre fysisk nedslidning
- Opkvalificering til mere interessante jobs med mindre rutine
- Livslang læring
MEN tre ting vil trække den anden vej og udfordre os i fremtidens arbejdsmiljø:
1 Det sociale nærvær skrumper.
Den effektivisering vi har set på fabrikken og havnen vil komme til kontorerne, så der vil kun være få kolleger omkring os. Vi får langt færre fysiske møder. Kunder, samarbejdspartnere, freelancere og kolleger bliver digitale relationer. Derfor vil langt mere ske på distance. Ledelse. Salg. Samarbejde. Projekter. Hjemmearbejde. Chefen på skype.
2. International jobkonkurrence.
Des mere digitalt des mere kan udlændinge byde ind på. Polakker, indiske PhD, Mexico som det mest attraktive produktionsland nu osv. osv… Det håndværkerne oplever i dag, vil vi også se på kontorerne.
3. Vi kommer under massivt læringspres.
Når der kommer en ny teknologi, et nyt produkt eller en ny proces hvert kvartal så halser vi altid efter. Vi skal hele tiden øve og lære. Men gør det noget? Er det ikke sjovt at udvikle sig og lære nyt? Jo det er det, når vi har en tryg basis. Når vi går ind og ud af komfortzonen. Ligesom en håndbold- eller ishockeyspiller der kan komme ud på bænken nogle minutter. Hvis vi aldrig opnår følelsen og trygheden i at være kompetente får vi problemer. Man kan ikke leve et helt liv i udviklings-zonen, hvor der er stress og pres på hele tiden. Mennesket har fundamentalt brug for at føle sig kompetent for at trives.
Den følelse bliver sjælden i fremtidens arbejdsmiljø. Samtidig med at der ikke er et hold omkring os. Løsningen af dette bliver en vigtig opgave for ledere og HR i Future of Work.