Jeg har telefonisk bestilt et forsikringstilbud. Jeg modtager dette og finder det meget dyrt og beder om nogle rettelser. Jeg modtager et nyt tilbud – som jeg stadig finder for dyrt og derfor ikke gør mere ved.
Men så begynder girokortene at rulle ind. Og med rykkere og gebyrer osv. Jeg ringer og siger ‘Hallo – jeg har ikke accepteret jeres tilbud, så venligst stop jeres fiktive fakturering’. Men den går ikke… nu skal jeg tvinges til at modtage forsikringen. De hævder at fordi jeg bad om justering i første tilbud har jeg committet mig og købt – og det fastholder de i en række mere og mere truende mails.
Hvad er så pointen?
- Der er et særligt sted i helvede for virksomheder der tvinger deres kunder til noget som de slet ikke ønsker. Det er bunden af forretningsetik – eller forretnings-u-tik.
- Hvordan kan man ende i en så desparat situation, at man føler sig nødsaget til at tvinge og true en kunde…?
- Er det firmaets salgspolitik a la Wolf of Wallstreet (“stop det ned i halsen på dem til de kvæles”). Hvem ved – måske Leo DiCaprio trænede til rollen i deres salgsafdeling…? Se 3 vanvittige min fra filmen her 😉 : https://www.youtube.com/watch?v=PQleT6BtCbE
- Er det en enkelt medarbejder som er gået helt amok. Og hvis så
- hvorfor er der ingen ledere som opdager det og får personen tilbage på sporet?
- er det mangel på træning i firmaets etik og policies?
- er det en helt skæv rekruttering?
- Eller er det et KPI system som presser folk helt ud på overdrevet? (altså også ledelse)?
Kunne det ske i din virksomhed? Og hvis ja – hvilken grund ville det så have?
PS: hvordan endte det? Det må vi se, men jeg vil hellere gå konkurs end lade mig afpresse….