Efter krisen er der en del organisationer som ser en god anledning til at revitalisere deres værdier – og måske ajourføre dem. Og hvorfor vælger ledere at bruge værdier i deres ledelsesindsats? Hvad kan værdier?
– De kan guide og rammesætte som modsætning til regelstyring. Dermed kan værdier frisætte og støtte delegering.
– De kan give anledning til at tale på et højere niveau. Om det der er vigtigt og dybt i modsætning til sagsbehandling
– De kan sætte fokus på udviklingstemaer hvor vi har brug for noget mere, brug for at skrue op, brug for fokus
– De kan samstemme organisationen. Give anledning til fælles fortolkninger og forståelser.
– Og så kan de give identitet. Klargøre ’hvem vi er’ og ’hvordan vi er det’. Og dermed også ’hvordan vi er anderledes og specielle og noget særligt’.
Men de forpligter også. Og de forudsætter nogle rimeligt ensartede fortolkninger – og det er lige her udfordringen ligger. For når værdier virker (values in action) så er det jo når de kobler ind i noget personligt og dermed følelsesmæssigt og dermed udløser engagement. Men i den fine proces sker der jo en personlig fortolkning. Ingen er nogen siden blevet motiverede af virksomhedens værdier – men mange er blevet motiverede af at se deres egne værdier skrevet på virksomhedens brevpapir… Når man kan spejle sig og noget falder i hak.
Den anden udfordring er at lederne må til at lede på adfærd også. Det er måske lidt følsomt område og lidt svært ifht. regler men hvis man mener noget med værdier er der ingen vej udenom.
Læs ovenfor en længere artikel om værdibaseret ledelse i bloggen nedenfor. Mange hilsner Tune