I forrige weekend var jeg på IMD. En af de ting jeg bed mærke i var professor Don Marchands advarsel ovenfor. En pointe som han nærmest huggede i runer for os. Det nytter ikke at iværksætte ambitiøse digitale strategier og business transformations uden først at sikre den rette kultur. Den der kan adoptere strategien.
Det rimer på et af mine gamle slogans “Kulturen vinder altid!” .
Et eksempel: en detail-kæde ønsker at sidestille online-handel med handel i butikken. Så det er helt fint hvis kunden søger vejledning eller ‘browser’ i butikken og så køber på nettet (iøvrigt den eneste mulige strategi…) men det lykkes ikke. Fordi butikscheferne ikke havde skiftet kultur og mindset. Det ønskede stadig omsætningen ind over deres kasse-apparat. Vigtig for deres status, jobsikkerhed, best-practice konkurrence med andre butikker i kæden, forfremmelsesmuligheder etc.
Et andet eksempel er det offentliges digitaliserings-strategier. Sjældent at de starter med et kulturprojekt…. ofte at de bremses af manglen på et…
Husk at få kulturen på plads først…den vinder altid!