… kunne vi gøre det lidt bedre end blot 10-40% succes, når det gælder eksekvering?
Hvem ville flyve eller investere eller gå til tandlægen hvis det var succesraten? Men det vil man altså godt når det gælder det store arbejde der er i at udarbejde og lancere en strategi.
Når vi skal lykkes er der en anden vej end blot at råbe højere og mase mere på og presse strategien igennem organisationen som et tilstoppet filter.
For hvad nu hvis organisationen var medspiller i stedet for modspiller?
Det skyldes ofte at organisationen og ledelsessystemet er designet til den gamle organisation. Så når vi skifter kurs så har vi simpelthen ikke maskinen med os. Hvis vi ændrer kurs fra at ro på Bagsværd sø til at sætte over Atlanten – så har vi nok brug for at udvikle lidt på båden – og ikke blot råbe højere af roerne…!
Derfor: Det nye paradigme er at udvikle organisation og ledelsessystem sammen med strategien.
MEN – det kræver en erkendelse: At vi står med en organisation der passer bedre til den gamle strategi end den nye. Her starter det. Og her stopper det desværre for mange. Det er for smertefuld en erkendelse.
EX: En IMD analyse viser at ethvert digitaliseringsprojekt bør starte med et kulturprojekt (altså organisationen udvikles sammen med strategien). Men hvor mange gør lige det? Hvor mange af de offentlige digitaliseringsprojekter er startet med at udvikle på kulturen. Nej vel – de starter med en powerpoint præsentation….
Susanne Kongerslev siger:
17 april, 2015
Det er ikke kun digitaliseringsprojekter hvor det er et issue.
Jeg ser ofte, at ændringer i organisationer ikke tager hensyn til den kulturændring, der reelt skal sikrer at ændringen bliver en succes. Og mange gange både starter og slutter det med en powerpointpræsentation. Det er svært at overbevise ledelsen om, at en investering i et kulturprojekt faktisk kan sikre en hurtigere forandring, hvor medarbejderne går “ombord” langt hurtigere.
Hvordan gør man det?