Forleden arbejdede jeg med en ledergruppe i sundhedssektoren. Vi skulle enes om strategi, mission, vision med videre. Det gik stille og roligt lige i mål… Bagefter var de meget glade og positivt overraskede over at det var lykkedes at ‘få lukket‘ de temaer der var på dagsordenen. Og det fik mig til at tænke…
For overraskelsen betyder jo at det ikke sker til dagligt. Der bliver ikke lukket. Vi vendte det i teamet på kontoret og det viste sig at vi alle havde masser af eksempler på organisationer der har svært ved at få lukket beslutninger. Det modsatte af handlekraft… Men hvorfor?
Der er mange psykologiske vinkler herpå.
Når vi tager en beslutning, så…
- Afskærer vi os fra andre muligheder. Et valg er et fravalg…
- Forpligter vi os. Vi kan blive holdt op på noget…
- Så slutter demokratiet. Måske blev alle ikke hørt. Måske var der nogle der havde mere at sige. Eller måske var vi bare ikke enige.
- Så slutter frivilligheden. Hvis noget er åbent/uldent kan vi selv vælge om vi går med. Des mere klar beslutning des mindre frivillig at følge…
- Satser vi. Der er altså en risiko forbundet med et valg (men det er der nu også i endnu højere grad ved ikke at vælge, den er bare mere usynlig)…
Man ser det i meget demokratiske organisationer. Man ser det også hos individer. Fx sælgere som har svært ved at lukke et salg.
Og hvad gør man så i stedet for at lukke? Det er typisk kompleksitet som overspringshandling… Man kan altid finde en ny vinklel. Et informationsbehov. Nogle der skal høres. En risiko mere der skal afdækkes.
Det er værd at sætte fokus på. Tænke over om din organisation bliver ramt af nogle af disse vinkler…