+45 40 36 05 04

Regeringsprogram 2020: Politiaftale – ring 112!

Jeg prøver at leve mit liv uden forargelse. Det er et nytårsfortsæt der kan anbefales, selvom det betyder fravalg af mange medier som EB og TV2. Når man så har sat sig noget for, bliver man testet af guderne… og for mig er det så Politiet de tester mig med…! Kan jeg følge med uden at forarges…? Bare smile og tænke på et gammelt afsnit af Strømer med Jens Okking eller en stribe med ’Basserne’…

Det er svært – virkeligt svært, for Politiet er det nye Skat, blot med lidt færre nuller bag..

Fx er det et mysterium for mig, at man får lov til at give frit lejde på tyveri – både fra butikker og private. Opklaringsprocenten er under 1…! Det er ikke en aprilsnar – det er nok det ringeste nøgletal i hele den offentlige sektor. Tænk hvis det var flyvelederne eller kirurgerne – eller blot en bibliotekar der kun klarede 1 ud af 100?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/efter-stribe-af-tyverier-apple-forhandler-bryder-loven-og-udstiller-formodede-tyve

Undskyldningen er altid bander, grænse og terror. Tænk hvis Miljøstyrelsen sagde “Vi når kun sagerne vest for Storebælt i år”. Eller 5 hjerteoperationer men ingen knæ og hofter i denne uge.. 😉 Hvis en sygehusdirektør prioriterede sådan ville han ikke nå at stave til fratrædelsesordning før han stod på gaden. Men hos Politiet er det helt ok – og det forstår jeg ikke.

Her kommer vi til Jens Okking… i forhold til moderne teknologi. Hvorfor kan PET fange en terrorist før han taster ‘bombemanual’ i google, mens Politiet ikke kan hente en stortyv de får HD-video af? Eller folk der helt åbent sælger narko på facebook? Så en computer vil være mit forslag til Politiets første nytårsønske….!

Ønske nr 2 kunne være en sygehusdirektør i Politiet. De er den offentlige sektors mestre i at trylle løsninger frem under stramme budgetter. Make it work! A la Jørgen Jørgensen som fik sat Rigshospitalet på sporet – nok den største offentlige ledelsespræstation i nyere tid.

Politiets problemer opstår når man ser hele sin organisation som én ressourcepulje. For så vinder det største eller alvorligste selvfølgelig altid. Og så taber de små kunder altid. Dem bliver der aldrig tid til for der vil altid være bander, vold og terror.

Og denne strategi kalder så på centralisering. Det er klart at hvis man ser det hele som en ressource-pulje, så kan man lige så godt samle den i kæmpe enheder.  En sideeffekt heraf er naturligvis at det går hårdt ud over omdømme og brand.

  • Fordi de små hændelser placeres permanent bag i køen er de mange. Det er flertallet af kunderne.
  • Fordi centraliseringen trækker ressourcerne langt væk fra kunderne

Altså en ressource-strategi som kort og godt giver fingeren til flertallet af kunderne. Det er synd for ofrene, borgerne, skatteyderne og politifolkene – samt for politiets hæderkronede brand.

Og det er præcis den situation Rigspolitiet har sat sig i!

Det kan selvfølgelig gøres smartere. Det står i grønspættebogen om organisationer side 1…

Den måde andre organisationer har løst problemet på er at dele ressourcerne op i puljer, så alle behov og kunder betjenes rimeligt. Puljer som ejer sine ressourcer, så de kan planlægge og optimere effektivt – uden hele tiden at skulle aflevere.

Det handler om at lytte til kunderne. Og følger man en sådan strategi, kommer man tæt på kunderne, og får et bedre samspil og bedre hjælp, i en mere decentral struktur – der sagtens kan være effektiv med smart IT.

Netto er jo ikke ineffektive blot fordi de har mange butikker tæt på kunderne…!

Sidegevinsten vil være retssikkerhed og tryghed hos kunderne, så brandet bevares – og øget arbejdsglæde i korpset. De velopdragne betjente har virkelig svært ved at holde deres frustration indenbords, hvilket er helt forståeligt. Det er mega træls for de ansatte igen og igen at sige til kunderne ”Desværre – det må du lige selv ordne…”

Jeg har skrevet om skandaler i Rigspolitiet før. De ulovlige indkøb, nepotisme med 20 millioner til gamle veninder, hjernedød betaling af over 100.000 kr/md til studentermedhjælpere, teledata 1, teledata 2, teledata 3, ulovlig vidneinstruktion, en af landets største HR-afdelinger, Bunker-sagen, 700dages ventetid, enorme henlæggelser osv. osv.

Imens står de venlige politichefer i kø for at undskylde endnu et svigt. De kan vælge Spin eller Handlekraft… og hidtil har de valgt det første – mere spin end handling og ledelse.

Det klæder ingen leder at nøle med ansvaret. Når man kommer sent ud er der jo kun to tolkningsmuligheder, hvor af ingen er særligt respekt-opbyggende:

  1. man har været helt blank på hvad der foregår i ens egen organisation i årevis… eller
  2. man har, som en struds, forsøgt at gemme sig bag hver en busk på savannen, indtil der bare ikke er flere buske…

Der er mange definitioner på ledelse – en af dem er at tage ansvar….

Der er mange vilkår i det offentlige – et af dem er at forvalte borgernes hårdt tjente skattepenge med ansvarlighed og ydmyghed… (noget jeg er imponeret over hvor nært 99% af offentligt ansatte tager det)

Der er mange opgaver i Politiet – en af dem er at give borgerne en følelse af retssikkerhed…

Lever man ikke op til det, så nedbrydes kundernes tillid og Politiets brand hurtigere end man stave til ansvarlighed.

Og hvorfor så skrive om det her? Fordi det er en case alle kan lære af. En historie om non-ledelse. Om at være på bagkant. Om en situation man slet ikke skal bringe sig i. En historie om ødelæggende centralisering. En organisation, som kun løfter det allermest blodige og helt dropper det borgerne ønsker.

Det bunder i et ledelsesproblem. ”Javel-Hr-Minister vi sender halvdelen til grænsen”. ”Javel – den anden halvdel til bandekrigen”. ”Javel – 500 mand til terror, men der er ikke flere…? Nåh alle de nye til terror.”. ”Javel, vi inddrager ferie til Paludan”…

Javel-Hr-Minister-Ledelse er ledere som ikke tør stille sig på borgerens side. Som ikke tjener samfundet men kun ministeren. Derfor har vi snart ikke noget almindeligt politi. Derved sætter man tohundrede års renommé over styr. Som en ven sagde til mig ”Hvis du har et problem så ring til brandvæsnet – de kommer samme dag… faktisk med det samme.” Politiets egen justitsminister siger det lige ud: mistillid.

Det hele ligner et ledelsesmæssigt og værdimæssigt trafikuheld hvor man skal skynde sig at ringe 112.

 

PS: Respekt til BT for at holde fast i de pinlige sager som alle forsøgte at køre under gulvtæppet. http://www.dr.dk/nyheder/indland/styrelse-om-politiets-udbudskaos-sjaeldent-med-saa-store-regelbrud

http://www.bt.dk/danmark/chef-i-rigspolitiet-forgyldte-endnu-en-konsulent-betalte-en-kvart-million-kroner-i

http://www.bt.dk/danmark/ny-afsloering-i-politi-sagen-chefens-veninde-styrede-selv-sit-eget-honorar

http://www.bt.dk/danmark/nye-afsloeringer-af-politi-bossen-pludselig-vaeltede-det-ind-med-milliondyre

 

No votes yet.
Please wait...

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book Foredrag og Inspiration idag

Tune Hein er en af Danmarks mest erfarne rådgivere i strategisk ledelse, disruption og forandring. Han er uddannet på DTU, CBS samt IMD og har selv 18 år bag sig som leder, direktør og iværksætter.

Book et foredrag