Jeg mødte en ledelse, hvor tingene ikke fungerede helt optimalt. Man havde for nyligt reorganiseret grænsefladen mellem udvikling (R&D) og forretningsudvikling (BD), men uden at opnå den ønskede effekt. Grænsefladen voldte stadig problemer. Vi kiggede på sagerne og kunne snart se, at det ikke ville hjælpe med flere rollebeskrivelser, processer og grænseflade-definitioner. Det ville kun hjælpe, hvis udviklingsdirektøren og forretningsudviklingsdirektøren fandt ud af at samarbejde!
Jeg er ikke så god til citater – men et har bidt sig fast, fordi det igen og igen møder sin relevans. Harvard professor Heifitz siger “Don’t solve a process problem with a structural solution”. Det er ofte sagen i en nøddeskal. Konfliktsky ledere har nemmere ved at rykke rundt på opgaver og strukturer end ved at gå ind i en dialog om krav til adfærd og samspil. Alt for mange samarbejdsproblemer udløser en reorganisering der dybest set intet har med sagen at gøre. Hvis folk modarbejder hinanden kan man ikke strukturere sig fra det. Der er ikke andet at gøre end at dykke ned i substansen – ned i det personlige…Uha.