Brian Holm, der leder Team HTC i Tour de France, fortalte en sjov historie: en morgen for nogle år siden kom en ung rytter (medarbejder) og sagde, at Brian roligt kunne sætte 100 euro på, at han vandt i dag. Der var gode odds, fordi den unge mand aldrig havde vundet før – men han gjorde som lovet, og Brian Holm vandt en mindre formue. Den unge mand hed Mark Cavendish, og han har leveret varen lige siden – og haft frie hænder i jobbet lige siden.
Det fik mig til at tænke på begrebet troværdighed. De fleste trives bedst med lidt frihed i jobbet – handlerum og ledelsesrum fra deres chef. Men det forpligter – ‘Frihed under ansvar’ siger man. Så friheden skal man passe godt på. Hvordan gør man det?
Frihed bygger på tillid. Og tillid kommer af troværdighed.
Din troværdighed er altså dyrebar. Den giver dig folks tillid – og dermed din frihed og råderum. Fra din chef eller bestyrelsesformand. Fra dine medarbejdere eller kunder. Du kan tage mange risici – men pas godt på din troværdighed. Ser vi på CBS, DSB, Gate Gourmet, Pandora, Vestas, Bestseller m.fl. kan vi roligt udnævne troværdighed, og afbrænding heraf, som et vigtigt tema i første halvår.
Hold det du lover og tal sandt! Ret enkelt (du skal bare gøre det, du prøver at lære dine børn). Jeg tænker ofte på engang da RightManagements bestyrelsesformand ringede til mig fra Philadelphia og venligt forklarede at ’a budget is a promise!’
Troværdighed giver os desuden en vigtig kobling til følelsesmæssig intelligens (EQ): Har du EQ og empati, så bygger du bedre relationer. Og så gør folk nemmere det, du beder dem om. Du får altså mere effekt som leder. Man kan se på relationen som et rør mellem dig og andre mennesker. Des bedre rør (relation) du har, des mere kan du få igennem. Det gælder i øvrigt begge veje – du får også mere tilbage. Men relation forpligter – den hviler på tillid, som hviler på troværdighed… Brænder du din troværdighed, brænder du følgeskab, og du står alene, som leder uden hold.
Alt behøver dog ikke at være empatisk og følsomt. Nogle organisationer fungerer fantastisk med iskoldt resultatfokus, hvor målet kommer langt før mennesket. Tænk bare på Kina eller amerikanske IT-virksomheder. Det kræver bare en særlig kultur og nogle særlige mennesker med nogle tilsvarende ledere. Andre organisationer fungerer ved at sætte mennesket først og lade fantastisk engagement avle fantastiske resultater. Det kræver nogle andre folk med andre lederprofiler og en anden kultur.
Og så pointen – make a fit! Der er ikke ét svar på organisering – det afgørende er, at tingene passer sammen! At du som leder får det til at passe – mennesker, styring, kultur og organisering. En slags organisatorisk troværdighed. Når du får disse komplekse brikker til at falde i hak, udløser du både resultater og engagement. Dette puslespil er centralt i din ledelsesopgave. God sommer!