Data er det nye olie – men hvorfor siger man sådan?
Det skyldes følgende analogi om data som en ressource der udvindes, raffineres, bruges:
- Man udvinder data fra forskellige kilder (sensorer, IoT, mobiltelefoner)
- Man raffinerer den (BigData). Specialister og AI (kunstig intelligens) finder mønstre og sammenhænge.
- Data (den raffinerede/analyserede) kan nu anvendes
- til at bedre egen drift (forudse kundebehov, effektivisering, arbejdsplanlægning, predictive-maintenance, undgå socialt bedragei etc.)
- sælge til andre som kan bruge dem til at bedre deres drift…
Og det er højst værdifuldt… check Googles regnskab.
Alle organisationer bør spørge sig selv – hvad kan vi udvinde af data? Hvad kan vi købe? Hvad kan vi raffinere? Og hvad kan vi få ud af den – effektivisering, kundeservice eller som produkt?
PS: alle bør også spørge sig selv om de har så meget data liggende at det bliver personfølsomt GDPR hvis man bare lige samler brikkerne. Mange offentlige organisationer har fx data grænsende hertil, men har ikke erkendt det endnu, fordi de ikke bruger disse data offensivt endnu…