Nej – forestil dig en solskinsmorgen på Susåen. Der sidder 3 frøer på et smukt åkandeblad. Den ene frø beslutter sig for at springe i vandet.
Hvor mange frøer er der tilbage?
Der er 3 tilbage, fordi den kun besluttede sig for at springe. Ligesom i Ledelse, er det vigtige ikke beslutningen men handlingen. Hver dag er der tusindevis af frøer der beslutter at springe, men få der gør det… Beslutningen kan den ikke bruge til noget – det er først når den eksekveres, at det betyder noget for den…
Historien kommer fra Nordea, hvor de bruger den til at huske sig selv på at en ting er beslutning – noget andet er eksekvering.
Den slags historier og slogans er en måde at sætte fokus og skabe kultur på. Andre af mine yndlingseksempler er
Tidligere kollega Jeff Gravenhorst i ISS omskriver den amerikanske hærs slogan Ready Aim Fire til Ready Fire Aim!
Min tidligere chef i globale Right, Jack Gavin, sagde altid Demonstrate – don’t declare!
NNITs CEO Per Kogut ynder at sige Execution beats Planning!
Så pointen er dobbelt:
1) Handlekraft og eksekvering er afgørende og derfor vigtigt for ledere at kunne skabe
2) En måde at skabe det på er at præge kulturen. Og det kan gøres med historier og slogans.
Hvordan gør du?