+45 40 36 05 04

Derfor er lønforhandling dårlig ledelse

Nina blev sidste år flyttet fra en afdeling til en anden for at få nogle vigtige projekter på sporet igen. Det skete i en nordisk virksomhed (som jeg ikke arbejder for). Det lykkedes at rette skuden op – så hun var spændt på bonus for 2018 og lønsatsen for 2019. Men det blev lidt af en skuffelse. Ingen bonus og ingen lønstigning. Da hun spurgte sin chef hvorfor var svaret “Jamen du har jo ikke bedt om noget”.

For mig er det katastrofalt dårlig ledelse – og grunden til at lønforhandlinger er i bedste fald er et teater spild af tid – og i værste fald elendig ledelse!

Du tænker måske at dette var et ekstremt eksempel, men det illustrerer jo præcist problemet med lønforhandling – nemlig at det belønner forhandlingskompetence i stedet for performance – som om det havde noget med sagen at gøre. Skal man kræve? Skal man bede om? Skal man tale sin sag? Rende lederen på dørene? Please? Prale – for at få noget? Eller skal man bare performe…?

God ledelse er at fordele lønpuljen efter fortjeneste og performance – helt nøgternt uden forstyrrelser som forhandling, bede om osv. Jamen kan lederen så vide hvem der fortjener..? JA – hvis lederen ikke ved hvem der fortjener og performer så har vi et andet problem…

God ledelse er at fordele lønnen fair. Og det bør lederen kunne gøre sammen med HR. Derefter bør man have en samtale hvor man forklarer sagen og især forklarer hvad der skal til hvis folk gerne vil have mere næste år (og svaret herpå er altså performance ikke forhandling 😉

(Derfor kunne der i princippet også lige så godt være åbenhed om den, for der burde intet være at skjule og enhver leder burde kunne argumentere for sin fordeling. Men det er jo en anden sag.)

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

2 kommentar

  1. Flemming Jæger siger:

    24 februar, 2019

    Jeg er helt enig, og hvor har jeg tænkt det i mange år. Mange af de solide, men mere introverte medarbejdere, glider på den baggrund ud af ligningen. Det samme gælder dem, der bare generelt har det svært med at skulle bede om mere, når de bare vil gøre et godt stykke arbejde. Lederen skal have føling med sine medarbejdere, se indsatsen og belønne derefter. Godt indlæg, Tune.

    No votes yet.
    Please wait...

  2. Hanne Damsholt siger:

    28 februar, 2019

    Fuldstændig enig.
    Som leder skal du kende dine medarbejdere – og vide, hvem der gør en god indsats uanset om de praler eller ej. Det er HER guldet ligger. Få bragt alle gode kræfter i spil med respekt for det enkelte menneske.

    No votes yet.
    Please wait...

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book Foredrag og Inspiration idag

Tune Hein er en af Danmarks mest erfarne rådgivere i strategisk ledelse, disruption og forandring. Han er uddannet på DTU, CBS samt IMD og har selv 18 år bag sig som leder, direktør og iværksætter.

Book et foredrag