Min artikel om kvinder i bestyrelser ( https://ledelse.borsen.dk/artikel/1/376298/hvorfor_har_vi_saa_latterligt_faa_kvinder_i_bestyrelser.html ) har været vidt omkring og skabt en masse debat.
Blandt andet har debatten drejet sig om hvorfor – diversitet eller ligestilling – eller noget helt tredje. Blandet andet gode input fra Bodil Haumann og Christina Lang.
Mit strategiske syn på sagen er, at det handler om match og spejling. Ikke for ligestillingens skyld men for forretningen.
Det handler kortsagt om at have kompetencer ombord, som matcher kunder, markeder, ansatte og interessenter. Så virksomheden forstår dem – og så de kan spejle sig i virksomheden.
Hvis 30% af de ansatte er kvinder – så skal der være kvinder i bestyrelsen som forstår dem og som de kan spejle sig i. Hvis 30% af kunderne er kvinder så…. Og hvis 30% af væksten skal komme digitalt – ja så er det nok nødvendigt med digitale eksperter i bestyrelsen. Ligeså vil mange satse på salg til nye generationer eller have vækst i Asien. Så der brug for at forstå de markeder indgående.
Det er bare godt at have de kompetencer ombord som matcher – medarbejdere, kunder, markeder og interessenter. Man kan ikke kalde det en nødvendighed og mange lever jo fint uden. Et orkster kan også spille med ene strygere – men det lyder bare lidt bedre med forskellige ombord.
Hanne Damsholt siger:
28 februar, 2019
Super – godt indspark om diversitet!