Touch og Tiltag kan være et slogan for ledelse. Tæt nok på, ‘touch’ og gefühl med hvad der foregår – til at kunne dosere de rette tiltag.
Men for mange er det lettere sagt end gjort. En dagligdag med møder og mails sender ofte lederen langt væk fra kerneopgaven, produktionen, salget – og især kunderne.
Forleden holdt jeg et lederudviklingsseminar på et hotel. Til inspiration kom direktøren og fortalte om sin ledelsesopgave med at drive hotellet. Det var en stolt direktør der berettede om hvor meget vægt de lagde på service, det personlige , at kunne tilpasse fordi de ikke var en kæde osv. Det var hvad de brændte for og hvad deres identitet, stolthed og brand var bygget op omkring.
Intet kunne være fjernere fra virkeligheden jeg oplevede som kunde. Ingen service, forvirring herskede. Man skulle selv bede om alt – intet skete af sig selv. Direktøren ville have fået et chock ved at være kunde i sin egen butik.
Selv i en lille organisation kan lederen komme så langt væk fra virkeligheden… huske det til skræk og advarsel. Vær tæt nok på til at vide om dine strategier afspejles i virkeligheden eller blot i dine drømme.