Da jeg var en lille dreng i Accenture kom vores kæmpe store managing partner ofte ind til mig om aftenen og sludrede lidt. Det var jo meget hyggeligt, men først senere forstod jeg hvorfor. Det var ikke kun fordi jeg var en flink fyr eller fordi han trængte til at snakke – det var for at få noget at vide fra organisationen. Jeg var altid meget direkte og åben, så han fik råt for usødet info om hvad der rørte sig og hvordan det ene var gået og hvordan det andet var gået – set ‘nedefra’.
Hvorfor havde han det behov? Fordi han intet vidste herom…. Fordi alle omkring ham var taktiske (eller blot hensynsfulde 😉 i deres information. Så på den måde fik han kun et stærkt filtreret (selekteret eller manipuleret) billede af verden i sin organisation, set ‘oppe fra’ som næppe altid var meget bevendt.
Sådan er det at være direktør. På mange måder ensomt, isoleret, ophøjet, afskærmet.
Så hvis der er noget du synes er vigtig, at din direktør ved – så fortæl ham/hende det ved kaffemaskinen.
Og hvis du er direktør – så husk at være ‘i touch’ med tingene. Tæt på nogen gange. Få de ufiltrerede informationer.