En virksomhedsledelse (ikke en af mine kunder, men en hos en konkurrent ? er kommet i strid modvind blandt deres egne skattede medarbejdere fordi de har sparet ost og kiks væk fra frokostbuffeten – kun 3 dage efter at de har fejret stor succes med et nyt produkt. Resultatet er blevet demotivation, afstand og en masse jokes om nærrige direktører.
Der er mange måder at skyde sig selv i foden på og spareplaner er ofte en af dem…
Så er det måske en god anledning til at trække et par gode råd om spare-planer op:
Der skal være sammenhæng mellem spare-iver og resultater. Det skal kort sagt give mening. Hvis resultaterne er i top kan man ikke skære ned Men man kan godt lægge låg på og undgå omkostnings-stigninger.
Hvis resultaterne er dårlige og der skal skæres til, skal man gøre det helhjertet. Gå løs på noget som batter. Rejser, bemanding, outsource, reklamebureau, konsulent-stop, kursus-stop etc. Desuden skal man effektivisere og af-komplicere… dvs. fokusere produktpaletten, distributionen, organisationen… Endelig skal man gå løs på admin og hele ledelseslag. Og så skal man beskytte sine vækst-drivere.
Signal-politik virkser sjældent til andet end at skabe forvirring og dårlig stemning…
Du kan bruge flere år på at opbygge en ‘vi er i samme båd’ stemning hvor vi kæmper sammen – og du kan ødelægge den på et minut.