Forleden havde jeg en god snak med den altid skarpe Nikolaj Wendelboe.
Mange er trætte af ordet Disruption. Det er en mode, som nu er aftagende….
Måske retorisk – men i substansen er festen kun lige begyndt! Det er vigtigt at formidle, drøfte og erkende uden at folk bliver trætte i blikket. Her er perspektiverne vi drøftede:
- Folk er trætte af at høre om disruption her, der og alle vegne..
- Men der er en sustans som det er ekstremt vigtigt at vi ikke fejer væk og tror er død mode
- Jo men folk oplever heller ikke disruption når de ser sig omkring
- Nej men det er fordi at ofte mærkes disruption ikke af forbrugerne som bare får det nemmere, men hårdt af virksomhederne – der er masser af disruption omkring os allerede – du bruger netflix, mofibo, mobilepay, nemlig.com, winefamily, amazon, gratisaviser, telmore, delebil, Norwegian, airbnb, tripadvisor, youtube, tandlægekæden osv. osv.
- Men pointen er slet ikke det der sker nu – pointen er at vi skal forberede os på rigtig meget som er lige omhjørnet – når droner, AI, VR, IoT osv. for alvor kommer bredt ud…
- Vi skal forberede os som virksomheder – der får nye muligheder til at anvende, effektivisere, tilbyde nyt – men også får nye konkurrenter og trusler
- Vi skal forberede os som offentlige myndigheder der skal regulere, vejlede og kontrollere en hel masse nyt i et helt andet tempo end vi er vant til…
- Vi skal forberede os som individer og medarbejdere der skal lære og adaptere en masse for at forblive relevante i vores ændrede jobs…
- Vi skal forberede næste generation som skal dannes og uddannes til en ret anderledes verden…
- Derfor er det farligt blot at feje modebegrebet væk – så må vi kalde det noget andet…
- Radikal innovation? Accellereret Evolution? Future of Work?
- Kald det hvad som helst – men lad være at stikke hovedet i busken!