Da jeg var en lille konsulent i korte bukser, i Arthur Andersen, fik vi feedback flere gange om dagen. Jeg var ret ærekær til at starte med, indtil en partner blev lidt træt af mine forsvarstaler og lagde armen om skulderen på mig, så mig ind i øjnene og sagde: “jeg vil dig intet ondt. Jeg vil dig kun det bedste. Jeg tager tid til at give dig feedback, så du kan udvikle dig og blive endnu bedre. Du vil gerne have succes. Jeg vil gerne have du bliver en succes. Tænk på det som en gave. Og hold så kæft og bare lyt!!!”
Fin lille personlig udvikling på 30 sek.
Feedback er en grundpille i udvikling. Forestil dig elitesport uden feedback. Forestil dig en toptunet salgsstyrke uden sambesøg. Forestil dig en excellent hotline uden ‘this call is recorded for training purposes’. Nej vel – vi kommer ingen vegne uden feedback! Det er på mange måder også forskellen på en individuel præstation og et niveau op til en hold præstation.
Men hvorfor sker det så ikke?
Måske fordi feedback hviler på tillid. Tillid til at den der giver, vil mig det bedste. Så kan jeg lytte uden at blive defensiv.
Måske fordi det tager lidt tid. Uha..
Måske fordi det er lidt intimt. Så det kræver en relation. Uha …
Måske fordi det kan være sårbart. Uha…
Måske fordi vi frygter at modtageren ikke har lyst til feedback – og dermed skaber en konflikt. Uha… (men så kan man jo lige spørge ‘Har du lyst til lidt gode råd eller feedback?’)
Måske fordi vi nøjes med mindre end high performance. Mangel på ambition..?
Jeg møder alle grundene- Og jeg møder al for lidt feedback. Og dermed et stort potentiale op til high performance, hvis vi kan skrue kraftigt op for feedback, og få det ind som en helt naturlig del af hverdagen.
Hvad bremser feedback i din organisation? Og når du kender grundene – hvordan kan du så få skruet op?
Richardt Sonnichsen siger:
18 marts, 2014
Hej Tune
Jeg er meget enig i det du skriver, blot synes jeg, der mangler den krølle at den positive feedback ofte flytter folk meget mere end den udviklende, måske fordi mennesker “er bedst til at gøre det de er bedst til”.
Min erfaring er i øvrigt at medarbejdere hurtigt glemmer den positive feedback, mens de kan sidde og skumme over den udviklende i dagevis;-)
Hvorfor det kan føles som om man får mindre feedback, når den primært er positiv.
Mange hilsner
Richardt
Tune Hein siger:
18 marts, 2014
Enig Richard.
Gode gamle Blanchart havde et motto ‘Tag dem i at gøre noget godt!’
Altså vis vejen ved at trække det rette eksempel frem.
Hansi Petersen siger:
21 marts, 2014
Hej Tune.
Tak for endnu en nyttig inspiration.
Winston Churchill sagde: Tal i vrede, og du kommer til at holde den bedste tale du nogensinde har fortrudt. Jeg tror på, at langt de fleste ønsker en positiv forstærkende, og konstruktiv kultur, men det er så svært at få begyndt, og så falder vi i den nemmeste og farligste rille – ubevidst at bede om medfølelse og skabe fælles fjender. At skabe positiv kultur er en ledelsesopgave der på sigt vil give masser af positiv og konstruktiv feedback.