En mellemleder i en stor koncern jeg ikke arbejder for, fortalte mig om store problemer med
- manglende samarbejde,
- opgaver der falder mellem stolene fordi folk ikke tager ansvar,
- risiko aversion,
- kolleger der altid svarer “Nej – det er ikke mit bord…”
- manglende resultat fokus
- politiske magtkampe og teams der modarbejder hinanden
- osv osv – du kender sikkert billedet…
MEN – det bemærkelsesværdige er at dette er en koncern hvis topledelse er kendt for at lægge maksimal vægt på eksekvering og resultater…!
Konklusionen er altså helt enkelt – at topledelsens kultur ikke når ud i hjørnerne. Og sandsynligvis ved de slet ikke hvor grelt det står til ude hvor ham mellemlederen arbejder.
Enhver topledelse må stille sig de 2 spørgsmål
- Når vores kultur helt ud i hjørnerne af organisationen (og måske gerne videre til partnere)?
- Ved vi det? Får vi tilstrækkelig information herom – eller fodres vi med rygklapperi og good news af dem som rapporterer til os og gerne vil ‘se godt ud’?