2017 var endnu et år fyldt af pinlige sager med uforståelige bonus og fratrædelsesgodtgørelser både for at være der i 1½ år, for at fratræde og i kommunerne for ikke at fratræde… øh…
Det handler om bestyrelsesformænd og borgmestre som har glemt side 1 i ledelseskommunikationens grønspættebog: Hvis det ikke kan forklares kan det ikke forsvares!
Så leder kunder og borgere måbende efter en rimeligheds-logik som slet ikke er i syne.
Nå, det er ret banalt og dumt (og derfor utroligt at det sker igen og igen haha) – men det fik mig til at tænke på noget andet: Hvad tænker resten af organisationen…?
Ofte tænker medarbejderne noget dybere – de tænker: “Er vi overhovedet på samme hold…?”
Lad mig dele 3 historier om at være på samme hold – at være der sådan for alvor…
- Direktøren Brian forklarer mig at han hver eftermiddag hjælper med at pakke det sidste i produktionen og så går de alle sammen når de er færdige. Hvis det bliver sent henter han pizza.
- Jeg skulle blot interviewe hospitalsdirektøren en time. Det blev til en dyb halvdag med rundvisning. På et tidspunkt går vi forbi hospitalets egen kirkegård fra gamle dage. “Der skal jeg også ligge” siger han.
- Forleden var jeg til Accenture reunion. Med var vores chef fra 90’erne. Under middagen kom det frem at det netop den aften var hans 70-års fødselsdag. Den valgte han at bruge med os… (jeg har iøvrigt oplevet det samme med en hospitalsdirektør til et seminar).
Flere af den slags ledere tak!
PS: Jim Collins har iøvrigt vist at det også kan betale sig. De skaber bedre resultater – måske har det lidt at gøre med følgeskab…
Merete Meyer siger:
20 februar, 2018
Jeg er helt enig i dine betragtninger. Har selv været ansat i en organisation, hvor lederen hver morgen kom rundt og sagde “god morgen” og talte lidt med medarbejderne, spurgte til en sag eller noget privat, han vidste optog medarbejderen. Lederen bliver afskediget, og efterfølgeren viser sig ikke blandt medarbejderne, men går direkte ind på sit kontor, holder døren åben og siger “min dør er altid åben, hvis du vil tale med mig”. Medarbejderne og den nye leder kom aldrig ind på livet af hinanden, og da lederen bliver tilbudt andet arbejde internt takker han ja til dette. Eksemplet er taget ud af kontekst, men den overordnede betydning synes jeg er vigtig.
Tune Hein siger:
20 februar, 2018
Tak for godt ex