Søndag var jeg i den lokale Irma for at handle. Da kom jeg til at tænke på betydningen af ledelse. Hvad ledelse kan gøre?
Hildebrandt skriver at ledelse er at bygge bro mellem nutid og fremtid. Altså hvordan kommer vi herfra hvor vi står – via strategien – til visionen.
Majken Schultz svarer at ledelse er mere end det. Husk fortiden! Al virksomhedens branding (dna, kultur, historie, tradition) ligge jo i fortiden. Nutiden starter (heldigvis) ikke på en blankt stykke papir hver morgen.
Jeg synes også ofte at betydningen af ledelse overdrives. Mange steder er tingene så velkørende at lederen blot skal passe på ikke at gå i vejen…
Men tilbage til Irma. Her kan du møde 3 unge som smiler, spørger om de kan hjælpe med noget hvis jeg ser i deres retning, tager poserne først ved kassen og puster luft i dem osv.
Kører du 500m til Netto vil du møde de helt sædvanlige unge, der bare passer deres arbejde og lader dig passe dit… med mindre du rusker i dem
Og hvad er så forskellen? Løn, alder, uddannelse, geografi…? Nej – alle de forhold er ens. Den faktor der kan forklare den kæmpe store service/attitude forskel er ledelse. At en bestyrer har evnet at frem-lede en særlig adfærd og attitude.
PS: nu er service ikke alt… den lokale Fakta har en anden konkurrencemæssig fordel – convenience. At det kun tager 5 minutter mod 20 i den store Netto.