Godt nytår!
Min juleferie er gået med mindst muligt. Lidt familiebesøg og en masse traveture og tid. Tid til at tænke og snakke og evaluere og reflektere og kalibrere og aligne. Det håber jeg også du har haft lejlighed til. I en travl hverdag er det jo som en mental spa-behandling bare at have lidt tænketid…
– og måske er det virkelig en fare i dagligdag og ledelse. For hvor meget tænketid har vi i forhold til antal beslutninger? Bliver vigtige beslutninger ikke ofte taget på baggrund af hastige input fra laget under, som måske heller ikke har haft tid til at tænke og derfor baserer sig på hastige input fra laget under… På den måde forsvinder det strategiske perspektiv som dug for solen. Og det værdimæssige måske også (selvom det, nemmere end strategi, kan håndteres af intuitionen). Jeg deltog i de store sammenlægninger i energisektoren omkring 2004-2006. Dengang var der en graf der viste en sammenhæng mellem indtjening og antal kunder i energiselskaber. Med lidt god vilje kunne man sige at kurven fladede ud ved 1 mill kunder – så var der ikke mere stordrift at hente. Og dette nøgletal blev så et mantra for alle – man skulle nå 1 mill kunder for at få kritisk masse og det blev styrende for meget store strategiske beslutninger. Men ser man bare lidt nærmere på kurven, kunne man lige så godt sige at den fladede ud ved 850.000 eller ved 1,1 mill kunder. Og gav den overhovedet mening når den sammenkogte helt forskellige selskaber fra Sicilien til Tromsø? Og hvordan opgjorde de lige deres overskud ensartet osv. osv. Senere mødte jeg nogle konsulenter fra den virksomhed der havde lavet kurven. De var lettere chokerede over den overfortolkning den havde fået, fordi blot var blevet lavet som en hurtigt bud fra en juniorkonsulent. Og så var den ellers rejst op gennem de fortravlede lag helt til ministerens bord… (det var iøvrigt de sammen konsulenter der lavede strategien for avisen Dagen, hvis du kan huske den 😉
Men en ting er strategi. Hvor meget tid har ledere til at tænke over den ledelse de bedriver? Hvad virker? For hvem? Hvad virker ikke? For hvem? Hvordan og hvornår er jeg den bedste udgave af mig selv? Hvad smitter jeg med? Hvilken kurs har jeg på mit lederskab? Hvordan work smarter not harder som leder? Hvis ledelse forklarer 20% af en virksomheds resultat (som forskning på af DiStefano, IMD) peger på – så er det nok også værd at give en tanke eller to. Smid fødder op på skrivebordet eller gå en tur. Lad værd med at arbejde i flyveren.
Mange flygter til mindfullness og retreats for at få lidt tænketid i deres privatliv. Fint nok – men strategi og ledelse forudsætter også refleksion.
Så et bud på et nytårsfortsæt vil være tænketid! Tænk over det…