De fleste tænker på disruption i forbindelse med virksomheders forretningsmodeller. Men der er også mindst 4 virkler som gør, at det offentlige bør interessere sig for sagen
- Regulerings-opgaven som det offentlige jo sidder med bliver kraftigt udfordret af disruption. Deleøkonomi fx. Tænk bare på Uber eller Ryanair. Eller peer-to-peer-banking. Der er nok at se på for at bringe reguleringen up to date. Disruption sker nemlig ofte der hvor der er mest regulering til at binde de etablerede spillere.
- BigData er akkurat lige så relevant for det offentlige. De private selskaber vil gerne vide en masse om deres kunder – men det kunne det offentlige også drage stor nytte af.
- Kundekrav – når vi som kunder bliver forkælet med nye super enkle bruger-oplevelser – så forventer vi det samme af det offentlige. Prøv at lægge mobilepay ved siden af din e-boks – så ved du hvad jeg mener…
- Disruption af selve ydelsen vil ramme nogle offentlige organisationer. Vi er jo ret langt fremme med digitalisering allerede men der venter en masse lige rundt om hjørnet – Drone-overvågning. Turbo-camp-skoler eller fremtidens hospital med røntgenlæger 24-7 i Indien, patienter indlagt hjemme, wearable-sensor-teknologi online på patienten fremfor blodprøver etc
Husk: hvis emnet interesserer dig så tilmeld dig gruppen på linkedin – skriv: group disruption and leadership i søgefeltet øverst i linkedin og tilmeld dig gruppen med det røde logo – der kommer masser af indlæg og links om disruption