Når folk fra store organisationer fortæller om alle intrigerne og magtkampene og positioneringen og politikken og taktikken i deres jobs kan jeg ikke dy mig for at spørge hvor meget tid de estimerer går hermed… Og det er skræmmende tal der kommer på bordet. Fra 20-50%…! Hvordan ser det ud omkring dig? Kæmper I internt – mellem individer, mellem afdelinger og mellem funktioner – eller måske mellem søsterselskaber ? Et par perspektiver:
a) Det er jo indlysende ikke værdiskabende. Ikke noget kunderne får glæde af. Men hvorfor er det så alligevel accepteret og oplevet som nødvendigt? En indgroet del af kulturen. Hvem tillader det?
b) Det har altid undret og fascineret mig når små biotek virksomheder og IT-huse kunne udvikle noget i en garage som Pfizer og Microsoft ikke kunne, og derfor blev nødt til at købe dyrt. Måske er dette politik nonsens en del af forklaringen.
c) Det siger noget om styrken af brands. For hvis de store sløves af bureaukrati og politik – hvad holder dem så alligevel oppe? Det gør deres brands.
d) Og hvad er så potentialet? For dem der kan gøre deres store stærke organisationer kunderettede, politikfrie og rettet mod fælles mål… Her ligger guldet for mange chefer.