Forleden planlagde jeg et lederudviklingsforløb. Der var nok af modeller og teorier og temaer at tage fat på. Og da første skitse til forløbet var udarbejdet manglede der bare – det hele. For når alt kommer til alt, hvor megen ledelse følger så de rette linjer? Hvor meget ledelse dækkes af teorierne fra Handelshøjskolen? Hverdagen for en leder er meget anderledes. Den er fuld af alt det modsatte. Det som man ikke kan læse sig til. Det som ikke er nemt – for de nemme retlinede beslutninger har medarbejderne selv truffet for længst – det der lander på lederens bord, er alt det svære. Det er dilemmaerne. De spørgsmål som ikke har én løsning – men som har flere svar. Paradokserne.
Den skarpe psykolog Niels Wendelboe, KU, har rammende kaldt det, som kræves af lederen for ‘flertydigheds tolerance.’ At kunne håndtere dilemmaerne. At kunne trives med paradokser og alle de svære overvejelser.
Så hvad kan hjælpe lederen i dette felt? Der er brug for et velfungerende indre kompas. Et kompas der kombinerer egen etik med virksomhedens strategi og værdier, som pejlemærker i tågen med alle de svære beslutninger. Træningen heraf byggede vi så ind i lederudviklingen…
Lisbeth Andersen siger:
9 december, 2009
Du har ret i, at ledelse ikke nødvendigvis ikke er de ting, der står i bøgerne, men alt det ind imellem. Men når det er sagt, så synes jeg faktisk at det er nemmere at manøvrere rundt imellem de forskellige paradokser, når teorierne er på plads, fordi jeg ved, hvornår jeg afviger fra “normalen”.
Alexander Hold siger:
17 maj, 2010
Interessant artikel. Jeg har selv tænkt tanken mange gange, om hvorvidt de mange teorier og modeller som jeg daglig lærer om på universitetet, faktisk vil hjælpe mig i en fremtidig ledelses position. Jeg håber selvfølgelig på at disse teorier og modeller kan benyttes som værktøjer, men for at afbalancere teorierne har jeg også taget initiativ til at invitere en række erhvervledere til universitetet, for at fortælle om deres oplevelser inden for ledelse.
Tune Hein siger:
26 juni, 2010
Tak. Ja teorierne er som regel endimensionelle – og det er verden som regel ikke. Bh Tune
Gitte Dukholt siger:
11 februar, 2011
Det største ressurcespild er dét, der i sande ligger hos nogen af de stærkeste medarbejder. Tænk engang, hvis alle kvit, frit og fra hjerte, fik lov til ikke blot visuelt at definere, hvordan “tingene” også kan se ud, til de inderste ressourcer der aldrig kommer frem, fordi hver medarbejder har en fordom om, hvad man kan tillade sig at sige, og hvad man ikke kan tillade sig. Ledelsen er nødt til nytænkning – som det så fint lyder – hvis noget helt helt nyt skal spire… Se, det var blot en “PERLE” til jer, fra mig…
Mette Weber siger:
12 februar, 2011
Et sted at tage fat hel konkret for ledere er konfliktløsning. Konfliktløsnings kompetence for ledere er et must.
For konfliktløsning handler om både det indre kompas – respekten for andre og sig selv, om samarbejde og kommunikation.
Dysfunktioner i virksomheden og til at teams ikke fungerer er i følge Patrick M. Lencionis blandt andet
Konfliktskyhed og manglende tillid.
Hvis der ikke skabes tillid i teamet, vil deltagerne undgå debatter og konflikter. Lederen kan kun skabe tillid hvis han kender sit indre kompas Hvis der er mistillid skabes der en kunstig harmonisk stemning,
Konflikter er nødvendige, fordi en sund debat og diskussion er den eneste måde at få alle i teamet til at dedikere sig til ét og samme mål.
Så lederens konfliktløsnings kompetencer er af stor betydning for de resultater virksomheden opnår, for hvordan medarbejdere og ledere har det sammen og for arbejdsglæden