En af mine bekendte undrede sig over at lederne accepterede en kollega som altid var sur, intrigant og ellers når det gik bedst sad pakket ind i hovedtelefoner. En anden fortalte om en ung kollega der havde lært at sige fra…. hvilket betød at hun sagde fra overfor næsten alt.
Da jeg for 100 år siden blev ansat i Accenture og jævnligt var i USA var et af de første nye ord jeg lærte ‘attitude problem’. Det var en helt normal og fair feedback, at man ikke skulle vise et attitude problem, men en konstruktiv tilgang. Se løsninger fremfor problemer.
Jeg tænker at mange danske organisationer endnu ikke er kommet hertil. Vi er alt for (misforstået) tolerante med brok, negativitet, lukkethed, surhed, fordømmelser – ja selv mobning. Eller er måske er vi bare konfliktsky…? Vi har end ikke et sprog herfor. Hvor mange har ‘attitude’ med i skemaet til MUS eller feedback?
Men det skal vi have. Hvis vi tror på at virksomhedskultur har nogen som helst betydning (og det er veldokumenteret at den har…!) så skal vi tage attitude alvorligt og give feedback herpå.