I går aftes hørte jeg (ikke konfidentielt) om en outsourcing der er igang – og kørt helt af sporet. Man skulle jo tro at den øvelse efterhånden var gjort så mange gange at intet kunne gå galt – men det kan det og der er noget at lære om ledelse og change og HR…
- Virksomheden beslutter at outsource økonomi til Indien
- Indere kommer på besøg og mapper processer – de gør et godt indtryk og er hurtige og professionelle
- Man finder ud af at nogle processer indeholder for meget kunde-kontakt og bør holdes hjemme – fx clearing af ordrer
- Til gengæld køber man et nyt system til likviditets-styring
- Man fyrer hele afdelingen, undtagen få ansatte som har været længst
- Der etableres ingen bonus-ordninger eller forventningsafstemning om en hård start med overarbejde for de blivende medarbejdere – og heller ingen stay-on bonus til de opsagte
- De opsagte finder hurtigt nyt arbejde og er væk
- Systemet sætter igang – og det er selvfølgelig en hård start
- Alle de tilbageblevne regnskabsfolk sygemelder sig
- Nu kan der ikke frigives ordrer – så omsætningen går i nul..
…sådan kan det gå når HR og ledelse ikke er skarpe medspillere i outsourcing.
PS: Inderne gør det iøvrigt perfekt, men har jo ikke så meget at lave endnu…