Prøv at tage din jobbeskrivelse frem og se hvad du skal håndtere. Står det terapeut?
Forleden mødte jeg en leder der i 2 år havde kæmpet med en besværlig medarbejder. Kæmpe for at hjælpe personen ind. Kæmpet mod personens angreb. Kæmpet med personens konflikter med andre i teamet. Kæmpet med de opgaver der ikke blev løst. Det var flot og ærværdigt og menneskelig – men jeg mødte bagsiden af medaljen: En leder der var slidt ned og overvejede at sige sit job op. En leder der ikke havde haft tid til de vigtigste opgaver i afdelingen. En leder der var gået for langt…
Selvfølgelig skal man støtte sine medarbejdere – men ledelse forpligter. Ikke kun for den enkelte medarbejder – men også for
– resten af teamet
– virksomheden og resultaterne
– sig selv og sin egen familie
Som leder er man nødt til at holde sig i overskud – fordi ikke at svigte resten af teamet og virksomheden – og sig selv. Det er altså ikke egoistisk at passe på sit overskud – det er en del af jobbet og en forudsætning for at levere varen. Dermed er der også ind i mellem noget man må takke nej til. Ting der er for tunge at løfte selv.
Det jeg skriver fordi jeg ofte møder ledere der glemmer det. Som drænes og defokuseres af problemer de hænger fast i og ikke får givet videre. Fordi de tænker at hvis der er et problem i afdelingen, så skal de selv løse det.
Den omtalte leder skulle have givet bolden videre langt tidligere. Det er bla. det man har en HR afdeling til. Kan du kende billedet..?