+45 40 36 05 04

5 ting du kan lære af Venstres skæbne uge

De sidste par uger var interessante for Venstre – og os andre. Ikke blot for dramet, men også fordi man kan trække nogle vigtige ledelses-pointer derfra (ledere i Venstre må gerne læse med 😉

1. Verden er blevet utroligt dynamisk og foranderlig og skiftene kan ske på timer i stedet for måneder. Det hører vi dagligt men her var et godt eksempel. At et solidt parti med direkte kurs mod statsministeriet kunne ende i nedsmeltning på blot en uge. Det kan en virksomhed også.

2.  Internt fokus eller eksternt fokus? For Venstre endte det hele i internt fokus. Forståeligt nok når nu det var ved at falde fra hinanden. Men måske synd for løsningen. For hvis løsning kom der ud af det? Løkkes? Partiets? Eller kundernes (vælgernes)? Personligt tror jeg ikke der er meget kundeorientering i deres løsning. De stærke vandt i partiet – men de stærke var ikke kunderne… Kundernes problem (et produkt = formand som man ikke længere har tillid til) var måske det eneste man ikke løste.

3. Der er noget der er endnu vigtigere… Mange venstre-folk udtaler frustrerede at det ikke handler om politik men fnidder osv. De har ret i at det ikke handler om politik – men om noget meget vigtigere… Noget politik hviler på: Troværdighed. Ved at misse det perspektiv, så de slet ikke hvor alvorligt sagen kunne udvikle sig. (Og måske har de jf pkt 2 ikke set det endnu).

4. Nogen må vogte over dit brand. Venstre har haft succes med at brande Lille-Lars fra Græsted som en folkelig type, vi kan tilgive meget. Fadbamser, topmave og svært ved at holde op med at ryge – ja det er meget menneskeligt. Og det er jo også menneskeligt at fejle… Hele denne dygtige branding smadres ekstremt effektivt med ét Cerutti jakkesæt og sko der er dyrere end Helles. 5 års opbygning revet ned med et hug. Jeg er målløs over manglen på ledelse her. Hvor er de ledere som skal vogte over brandet henne?

5. Autenticitet er vigtig. Når kunderne hører at ham hyggelige Lille-Lars de begyndte at kunne lide og spejle sig i har købt tøj for 150.000 kr så sniger der sig en uro ind. Var det hele bare et dygtigt skuespil? Er han alligevel ikke en af os? Er jeg blevet taget ved næsen og følelsesmæssigt manipuleret? Det kan vi mærke som en uro i maven – og så trækker vi os. Uden autenticitet ryger tilliden. Og folk spørger pludseligt sig selv – hvis de ikke kan lede et forbrug af tøj og fly-billetter, hvordan kan de så lede vores land?

Pointen – alle 5 i ting kan ske i en virksomhed. Og alle 5 ting kan håndteres med ledelse.

Simulerings-øvelse: Prøv at gennemtænke en venstre-uge i din virksomhed hvor det går skævt på de 5 punkter. Hvordan kunne det spille sig ud? Og hvordan kan I lede det tilbage på sikker grund?

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book Foredrag og Inspiration idag

Tune Hein er en af Danmarks mest erfarne rådgivere i strategisk ledelse, disruption og forandring. Han er uddannet på DTU, CBS samt IMD og har selv 18 år bag sig som leder, direktør og iværksætter.

Book et foredrag