Jeg hører mange historier om hvordan kunder er ‘kommet til’ at betale mere end de egentligt selv synes var rimeligt til konsulenter. I går hørte jeg for eksempel om en offentlig organisation (med meget få midler) som skulle holde årlig lederdag. De hyrede 2 konsulenter til at hjælpe hermed fordi der var ca 100 deltagere. Meget fornuftigt. De fik imidlertid aldrig aftalt en pris, men regnede selvfølgelig med noget rimeligt. Fair nok i min optik.
Seminaret gik ok – ikke prangende eller imponerende, – blot acceptabelt.
Da regningen kom lød den på 150.000 kr – for 2 konsulenter 1 dag plus lidt forberedelse….! Det kunne selv Mckinsey næppe gøre dyrere.
Og hvad skete så? Ikke noget. Jo de betalte bare. Udfra god pli og fordi der jo ikke var en fast aftale.
Så flink behøver man altså ikke være!
Find ud af hvad markedsprisen er (fx 2×20.000 = 40 i dette tilfælde) og betal det. Træk eventuelt 25% fra hvis I ikke er helt tilfredse.
Lise Terp siger:
30 maj, 2014
Tak, Tune
Jeg har i en periode tænkt på, om jeg bare var for flink, jeg synes, nogle af de priser, der tages rundt om i det danske erhvervsliv er helt hen i det høje vejr.
At jo dyrere man er, jo bedre tror kunderne man er, og så pyt med indholdet.
Den holder bestemt ikke!