Håber du har nydt juleferien og er kommet godt ind i det nye år. Juleaftensdag forsøgte jeg at komme i kirke – men det lykkes ikke. Vi kunne simpelthen ikke mase os ind selvom vi var 50 min for start. Altså den ene gang om året jeg gerne vil have en ydelse fra folkekirken kan den ikke levere varen… det fik mig til at tænke lidt over deres ledelsesudfordring.
Folkekirken er bare en af de store foreninger som er under pres. Fagforeninger til eksempel – men også Folkeskolen. Og måske de store finansielle virksomheder skal regnes med.
Samtidig tyder meget på at det frivillige arbejde er i stigning i alle aldersgrupper. Så det er ikke fordi kunderne ikke gider. Hvad er det så for en udfordring lederne står med?
Nøgleord er Nærvær. Kundeorientering. Og måske lidt Brugerdrevet-innovation.
Problemet er distance. ‘Kunderne’ vil mere – og derfor er de blevet mere bevidste og selektive med hvad de engagerer sig i. Derfor er det blevet afgørende at være tæt på sine kunder. Og at kunderne føler dette.
Loyaliteten retter sig dermed mere mod det personlige projekt med at ‘melde sig ind’, end om det store fælles projekt.
Det kræver at tænkningen i organisationen vendes på hovedet – fra indefra-ud… til udefra og ind. Og her er vi fremme ved ledelsesudfordringen. Den er at lave denne fundamentale omstilling af strategi og kultur i virksomheden/foreningen. Et skifte fra ‘hvordan får vi kunderne med på denne vare?’ til ‘hvad ønsker vores kunder af os?’.
Den anden udfordring er segmentering. Jo tættere man lykkes med at komme på sine kunder – des sværere bliver det at være noget for alle. Altså må man vælge fra. Og man må differentiere sit tilbud til de segmenter man går efter.
Jeg håber din virksomhed evner dette.
Lad mig ønske dig et godt 2013!
Tune + Hein Degn & Partnere