En af nøglerne til strategi-forankring (og dermed eksekvering) er evnen til at gøre det komplekse enkelt og generelt i en god dialog.
En sommer på business-skolen IMD i Lausanne, havde jeg givet mig selv den opgave, at spørge alle, jeg talte med ”Hvad er make or break i din business?”, frem blot at konversere om udsigten over Geneve-søen.
Kan folk det? På tre linjer forklare en udenforstående, hvor fårene skilles fra bukkene i deres branche? Og dermed hele essensen af deres strategi?
Det viste sig hurtigt, at folk kunne give imponerende analyser af deres business med en enkelt sætning. Rederen fortalte, at der var køb af skibe, salg af skibe og shipping – og salget var det afgørende. Ejendomsdirektøren fortalte, at de i virkeligheden var en finansiel virksomhed. Det var på lånemarkedet, succes eller fiasko blev skabt. Konsulent-direktøren sagde “En usolgt dag komme aldrig tilbage”.
Prøv at stil din nabo, din chef, dine medarbejdere det samme spørgsmål: Hvad er ”make or break” i deres business?
Det er en stor oplevelse, når nogen kan skære helt ind til benet og udlægge teksten krystalklart. Det er en gave.
Prøv også at stille dig selv spørgsmålet. Det er vejen til god forankring af din strategi, at du kan formulere den helt skarpt. Og det er et krav til handlekraftig ledelse – fordi det er sådan du mobiliserer organisationen til handling. Dels handler det om fokus – at kunne og turde give klar retning og prioritet uden uld i munden. Dels handler det om at kunne tegne verden og vise, hvad det er vi laver, og hvor vejen er til succes. Det er befriende for alle medarbejdere at kunne se den vej klart.