Jeg drikker kaffe med en chef. Han er som altid skarp og venlig. Men han har en udfordring – det er ikke altid at folk opfanger hans guidance. En kort interviewrunde afslører at han kun sender på en frekvens – den venlige, lyttende, coachende. De gange hvor han faktisk vil have noget på en bestemt måde og har helt specifikke forventninger bliver det fortsat læst og hørt som venlige input… Med andre ord – han gør det ikke tydeligt når han skifter mellem coaching og instruktiv.
Jeg fortæller historien fordi jeg ofte møder det mønster. Mange ledere kan med fordel iscenesætte deres samtaler tydeligere
- Dette er en coaching hvor du vælger løsningen.
- Dette er en instruktion…jeg har disse 4 krav til løsningen.
- Dette er en irettesættelse – der er 2 ting du skal justere på.
- Dette er en advarsel – dette er kritisk for at du kan beholde din karriere her.
- Dette er en skideballe – jeg er simpelthen rasende over den hændelse.
- Dette er en snak hvor jeg har brug for dine gode råd til hvad jeg kan gøre.
- Osv.
En tydelig iscenesættelse giver dig større effekt – og giver medarbejderen en hjælp til at tolke dig. Så bliver du mere handlekraftig som leder.
Giv dine folk den ‘brugervejledning’!
Stig Hellstern siger:
23 juli, 2019
Spot on Tune.
Per Guldbrandsen siger:
23 juli, 2019
100% enig, og har ikke før været specielt opmærksom på dette. Minutchefen 1.0 er vel det tætteste jeg har været på bevidsthed om dette.
Michael Knudtzen siger:
23 juli, 2019
Meget relevant. Tydelighed i sin kommunikation – formål og forventninger – vedbliver at være en kunst at mestre. Og endnu engang sammenfald til børneopdragelse 😉
Tune Hein siger:
25 juli, 2019
Tak for gode perspektiver