+45 40 36 05 04

Hvordan overbeviser man topledelsen om nødvendigt kulturprojekt?

kulturprojekt - tune hein - hein og partnereOverskriften er det skarpe spørgsmål, fra Susanne, i en kommentar til et tidligere blog indlæg. Og jo – det er svært (ellers var jeg millionær for længst… 😉

Det er svært – men ofte meget vigtigt.

Kulturprojekt

Fordi en udvikling af kulturen ofte er en forudsætning for at lykkes med en forandring eller en strategi… Hvad nytter et CRM system hvis vi ikke er opsøgende? Hvad nytter branding hvis vi ikke er kundeorienterede? Hvad nytter store projekter hvis vi ikke kan arbejde på tværs af siloerne? Hvad nytter strategiske samarbejder hvis vi har en ‘not invented here’ kultur? Hvad nytter satsning på nye produkter hvis vi ikke er innovative? Hvad nytter deregulering hvis vi fortsat agerer som regulerede? Hvad nytter et nyt ERP-system hvis vi ikke har disciplin om data-input? Hvad nytter en FDA ansøgning hvis vi ikke er gode til complience? Hvad nytter smart butiksindretning hvis vi ikke leverer god service? Hvad nytter træning i god service hvis vi ikke har ‘the basics right’? Hvad nytter øget produktkvalitet hvis vi ikke evner at levere til tiden? Hvad nytter digitalisering hvis vi fortsætter manuelt? Hvad nytter en outsourcing strategi hvis vi ikke stoler på andre og synes selvgjort er velgjort? osv osv osv. Jeg vil næsten påstå at de fleste strategier og forandringer og store investeringer forudsætter en udvikling af kulturen!

Mit bud på sagen er

– tal om kultur lige så konkret som du taler om IT og kompetencer og skriveborde

– gør det helt krystal klart hvad vi har og hvad vi skal bruge

– gør det krystal klart at vi skal bruge mere af XYZ kultur for at lykkes med strategien eller forandringen

– gør det krystal klart hvad det ‘koster’ ikke at bringe denne forudsætning på plads. Fx tabt investering. Øget ledelsestid. Mindre effekt. Laaaang implementeringstid etc.

– gør det krystal klart hvordan vi kan skaffe os den nødvendige kultur. Præcis hvilke tiltag skal der til for at rykke kulturen fra a til b.

Mange vil på dette sted slå korsets tegn og tænke at kultur jo ikke er en eksakt videnskab og måske slet ikke lader sig udvikle. De bøger har jeg også læst – og jeg må bare sige at min erfaring er anderledes. Man kan godt klargøre hvad man har og hvad man skal bruge. Og man kan godt planlægge aktiviteter som vil skabe den nødvendige bevægelse. Nej det er ikke nemt – men jo, det ér muligt. HOFOR er et eksempel på en virksomhed, der dygtigt har arbejdet sådan med sin kultur.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book Foredrag og Inspiration idag

Tune Hein er en af Danmarks mest erfarne rådgivere i strategisk ledelse, disruption og forandring. Han er uddannet på DTU, CBS samt IMD og har selv 18 år bag sig som leder, direktør og iværksætter.

Book et foredrag