Folkekirken mister medlemmer. Fagforeningerne gør. De store sager gør. Hele ‘foreningen Danmark’ bliver diffus – nogen vil sige at de kommer fra det åbne multikulturelle DK. Andre vil associere sig med Noma. Andre med kaffe og kolonihaver. Andre med sundhed, work-life-balance og verdens største motionsløb, andre kommer fra hippe CPH osv. Ikke så mange siger Gud. Konge og Fædreland – og derfor styrbløder de konservative.
Men hvorfor? Pointen er en underliggende trend som hedder ‘tættere på – men færre’.
Vi er ikke blevet illoyale og flagrende – tvært i mod er brands blevet vigtigere. Vi vil gerne koble os på en sag og en identitet. Det vi melder os ind i betydere mere og mere. Men til gengæld vi vil have brands der passer endnu bedre til lige vores profil. Det skal være præcis ‘mig’. Derfor kommer vi tættere – men kræver at det spejler os mere.
Men hvis du skal matche en målgruppe mere præcist – så bliver den også mindre! Du kan komme tættere på medlemmet – men til gengæld ikke ramme så mange! Segmentering is the name of the game.
Det er en central grund til at de store foreninger taber terræn, mens de små vinder.
Apropos: En ven fortalte mig at der findes en forening af folk der ihærdigt kæmper mod forkert gengivelse af dna dobbelt-helix. Nogle billeder bliver tilfældigvis spejlvendt på nettet og i bøger, så dna strengen snor sig den gale vej (venstredrejet fremfor rette højredrejet)…