Mange ledere gør sig store anstrengelser for at lytte, inddrage og være åbne. Det lærer de på lederkurser og i bøger om EQ (følelsesmæssig intelligens). Mange lægger også stor vægt på at lade medarbejderne selv komme på banen og organisere deres arbejde. Begge dele er vigtige.
MEN i denne iver for ikke at overstyre ligger samtidig faldgruben –– i at understyre. I at lytte, men ikke beslutte. I at lade den stærkeste vinde. I at lade konflikterne løbe. I at lade kaos herske. I at lade ting være uafklarede. Og i at være for langt fra til at opdage at man er for langt fra…
Det hedder Non-ledelse og det kommer der ikke noget godt ud af.
Frustrationer bygger sig op. Der er altid mål på tingene – men hver medarbejder har sin egen fortolkning af retning, strategi og prioritet. Det giver masser af kampe i dagligdagen, mellem medarbejderne, om hvis fortolkning der er den rigtige – og det er rent ud sagt spild af tid. God energi brændes af indadtil i stedet for at rette sig i et fælles fokus mod kunderne.
Den samme non-ledelse gør sig ofte gældende på organisering. Hvem gør hvad og hvordan? Ofte blander alle sig i alt, med frustrationer og spildtid til følge. Lederen organiserer ikke. I bedste mening ‘delegerer’ til selvstyre eller selv-organisering og lader det sejle. Der er kaos i arbejdsdelingen, mens ansvar og processer er uklare.
Der er skrevet meget om ledelse – og ledelse på mange måder. Men de største problemer jeg træffer er ikke pga. ledelse – de er pga. ikke-ledelse..!
Hvordan identificerer man det? Et typisk symptom herpå er, at organisationen drukner sig selv i møder. Hvis det er tilfældet skal du kigge efter non-ledelse.
Non-ledelse er, at ikke tage ansvar. At lade problemerne glide af eller videre – som vand på en gås. Men en leder skal ikke være en gås – en leder skal tage ansvar.
Ledelse forudsætter indsigt og indføling – ellers kan man jo ikke vælge den rette ageren og tiltag. Men ledelse ER ikke indsigt og indføling! Ledelse er nemlig det der kommer efter = indsatsen. Hvad du gør ved det du har set? Man udøver ledelse. Det rimer på handlekraft. Det rimer på at tage ansvar.
Så stop ikke efter indfølingen – så er det non-ledelse. Gode ledere kan først lægge øret til skinnerne og lytte – og så kan de springe når toget kommer. Både lytte og handle…
Tunnehein.dk er en blog om handlekraft i Ledelse
Nicolai Kragh Petersen siger:
2 juli, 2015
Kære Tune
Meget enig – ledelse er og bliver en kontaktsport.
bh. Nicolai