+45 40 36 05 04

Handlekraft og det globale perspektiv

Handlekraft - Simon ZeebergDet var morgen i Sydney. Rundt om bordet sad direktionen for en asiatisk finansvirksomhed med mange tusinde medarbejdere i 10 lande – og jeg som rådgiver.

Mødet blev en anelse usædvanligt, da direktøren fortalte, at vi skulle reorganisere butikken, til én stor tværgående organisation. Væk med de 10 landeorganisation, og over i funktioner på tværs. Helt uforglemmeligt blev mødet, da direktøren sluttede af med ”Gentlemen – vi har 6 uger til det. Jeg har ikke planen eller designet klar, men jeg er sikker på, at I kan gøre det sammen, og jeg vil lytte til jeres råd.”

Det blev lærerige 6 uger, og det var betagende, at det kunne lade sig gøre at reorganisere en virksomhed på størrelse med Region Hovedstaden på så kort tid. Aldrig før havde jeg mødt en så handlekraftig organisation i USA eller Europa.

Og det er netop vores nye udfordring – det er, hvad vi kommer til at møde på den globale scene fremover… Under krisen er verdens centrum nemlig stille og roligt rykket mod øst.

Vi kan ikke matche Østen, når det gælder volumen, elite, arbejdsomhed eller brutalitet. Vi skal finde andre veje. Læser man den tidligere ambassadør Cains fine bog Amerikaneren, bliver man imponeret over Danmarks politiske rolle i verden. Fem millioner mennesker med en indflydelse som var der 50 millioner. Vi skal gøre det samme i virksomhederne – og hvad kan vi bygge på? Mine erfaringer fra USA og Asien efterlader et indtryk af vores globale styrker som:

  • Refleksion, åbenhed, læring og højt uddannelsesniveau
  • Mennesket i centrum og ansvarlighed for det fælles på grund af lighed
  • Flexibilitet, evnen til at begå sig og tage indflydelse/ansvar

En udlænding gav mig et billede af dansk ansvarlighed: ”En ting er, at danskere ikke strejker, når der flyttes arbejdspladser ud af landet – jeres tillidsmænd tager sågar til Ungarn for at hjælpe med indkøringen af produktionen dernede.”

De danske styrker kan hæve organisationen, mens de østlige modeller kan hæve eliten.

Det skal vi bygge eksportsucces på. Ser vi på den fine danske ledelseskanon, fremstår netop menneske-faktoren som en vigtig fællesnævner. Hermed kan danskere tænke originalt og dedikere sig til det fælles. Det er ikke kun et ledelseskarakteristika, men en bredere styrke, som spiller sig ud, når ledelse forstås på den skandinaviske måde – at alle der tager ansvar, er ledere. På den måde bliver vi alle ledere – og det er netop pointen.

Derved kan de skandinaviske styrker omsættes til handlekraft i ledelse og organisation – og det er hvad der skal til, for at vi kan begå os i den globale konkurrence og recession. Der er mulighed for at skabe organisationer, som kan eksekvere skarpe kunderettede strategier, gennem enkle og ubureaukratiske organisationer, med kulturer der inviterer handlekraften frem. At få det frem er ledelsesopgaven – og den ligger godt til vores særkender. Hvis vi altså tør og gider. Kommenter gerne på bloggen www.tunehein.dk

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Book Foredrag og Inspiration idag

Tune Hein er en af Danmarks mest erfarne rådgivere i strategisk ledelse, disruption og forandring. Han er uddannet på DTU, CBS samt IMD og har selv 18 år bag sig som leder, direktør og iværksætter.

Book et foredrag