En direktør fortale mig om et paradoks: en medarbejder var presset og overbelastet. Direktøren flyttede nogle opgaver til andre – og medarbejderen blev mere stresset…!
Stress er et kæmpe tema for ledere. Det koster kassen i fravær. Det giver dårlig branding. Det er trist for gode medarbejdere – og lederen selv kører også lige på kanten…
Og hvad gør man så?
Nogle går til en side der hedder ‘mindfullness’. Altså et værktøj mod stress. Det kan antage de sjoveste former, men jeg anerkender at det kan have en effekt. Jeg har selv brugt meditation i 15 år (startede da det var nærmest okkult..)
Der er også en anden vej at gå: i stedet for at fokusere på sygdom og problem – hvad er så den gode situation? Hvad er det man gerne vil skabe? Work life balance. Det er der vi skal hen.
Det siger sig selv at lederen ikke kan gøre det for sine medarbejdere (vigtig pointe). Kun den enkelte kan skabe balance mellem de mange forskellige arenaer i livet (partner, børn, job, fritidsaktiviteter, venner, stor-familie etc.) Men lederen kan bidrage og hjælpe – og gøre sit til at arbejdet ikke umuliggør balance.
Hvor kan man tage fat? Faktorerne i WLB kommer her:
Balance: føle kontrol, ret prioritet, skabe værdi
Kommer af faktorerne:
Tid: tænketid, deadlines, flexibilitet, personlige præferencer
Forventninger: anerkendelse, krav (selv, private, job, leder), sætte grænser
Energi: positiv, friktionsfrit, flow, mening, positivt ‘spillover’ fra andre aktiviteter
Tænk over det. Hvem i dit team har hvilke faldgruber? Hvor kommer din stress-zone fra? Hvilke knapper kan I dreje på for at skabe balance?
Good news: Tidspres er ikke altid problemet. Det er ofte sjovt at have travlt. ‘Flow’ er travlhed og tempo. Det er den ultimative arbejdstilfredshed.
Eksemplet øverst: problemet var anerkendelse. Medarbejderen følte et stressende tab af anerkendelse når opgaverne blev flyttet. Planlægning og ros (tryghed) ville have gjort mere gavn.