+45 40 36 05 04

Handlekraft

Handlekraft er en kombinationen af initiativ, vedholdenhed og strategisk fokus. Handlekraft omhandler eksekvering og er måske den vigtigste kompetence i ledelse. Ikke for dig selv, men at få frem i dit team. Der er mange kilder til handlekraft, hvor knapperne du kan skrue på, er individ, HR, personlighed, organisation, kultur, lederskab, relation, følgeskab samt vigtigst alt ambition.

På mine seminarer omkring handlekraft, er ét af de mest udbredte spørgsmål ”Hvordan kan jeg via min ledelsesindsats øge organisationens handlekraft?” Ledelse er et bredt felt som nemt kan kompliceres. Der er skrevet tusindvis af hyldemeter omkring hvordan man bedst leder, så det er værd at erindre Paul Evans’ enkle ord ”Leadership – It is all about execution”.

Målet med ledelse er at omsætte ambitionerne (strategierne) til organisatorisk handling.

Vi vælger denne definition på handlekraftig ledelse, med fokus på at lede/skabe en handlekraftig organisation. I dette perspektiv er det altså mindre interessant om lederen selv er nok så handlekraftig – bare hun kan få sin organisation til at være det.

Når lederskabets Skt. Peter vurderer os på vores indsats er det ikke antallet af e-mails, bonuspoint hos flyselskaberne, regneark eller møder som gør udslaget – så er det hvad vores organisation har fået gennemført der tæller. Det er vigtigt at skelne mellem initiativ og gennemførsel. Ikke al initiativ er jo godt. Handlekraften skal ’hegnes ind’ af værdier (fx bæredygtighed), fokus (strategi og fravalg) og gennemførsel (eksekvering til resultat).

Relaterede blogindlæg:

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.