I fremtiden bliver lederen den digitale ambassadør, der bygger bro mellem de forskellige arketyper og robotterne. Vi forudser, at det bliver endnu vigtigere at kunne lede sig selv. Professionelt såvel som personligt. Lederen vil også i fremtiden have en essentiel rolle på arbejdspladsen. Men fremover skal lederen i højere grad også skabe konstruktive samarbejder mellem mennesker og maskiner, hvilket bliver en helt ny ledelsesudfordring.
Samtidig er det lederen, der kanaliserer energien fra artisten og initiativerne fra formeren videre til konkrete, bæredygtige løsninger, som koderen kan skabe og kuratoren forvalte.
Det er også lederen, der sikrer, at kustodens bekymringer og forbehold tages med i ligningen. Endelig er det lederens opgave at sørge for, at der er tilstrækkelig omsorg og fokus på individet, så alle har en stor grad af tilfredshed og motivation.
Lederens rolle bliver således at synkronisere, lede, fordele, overvåge og coache teams til at yde gode resultater. At binde det hele sammen.
Den kritiske læser vil nu mene, at der ikke er noget nyt under solen her: At lederens opgave ikke bliver væsentligt ændret. Det er til dels rigtigt, da mennesker har behov for ledelse, og de menneskelige mekanismer og behov ikke forvandles, bare fordi flere opgaver bliver overtaget af robotter.
Mennesket har stadig et basalt behov for at bliver hørt, set og forstået, men det har robotterne ikke. Robotterne skal have klare instrukser, så lederen skal jonglere mellem mange forskellige discipliner – bløde, samarbejdende, forstående med menneskene og hård, faktaorienteret og præcis ledelse af maskinerne.
Lederen er således stadig den brik i spillet, der oversætter og forbinder mellem behov, muligheder, ressourcer og økonomi.
En af lederens vigtige opgaver er også at anskaffe de rigtige digitale løsninger til virksomheden. Der vil være et kæmpe udbud af forskellige løsninger på alle tænkelige og utænkelige problemstillinger for virksomhederne. Leverandørerne vil kæmpe om herredømmet og prøve at overbevise lederen om, at netop deres algoritme eller robot løser opgaven bedst.
Hvis du er i tvivl om det, så prøv at søge efter robotplæneklippere på nettet og se, hvor mange hits der kommer – det er en jungle at begive sig ud i. Hvilket produkt, der er det rigtige for dig, afhænger af mange faktorer, og sådan vil det også være for fremtidens organisationer.
Det er lederens opgave at finde ud af, hvad der er behov for i virksomheden, finde alternativer og vælge den bedste og økonomisk mest fordelagtige løsning. Det er en teknologi-scouting, som er meget under-prioriteret i mange organisationer i dag. Særligt i det offentlige.
Fra min bog ‘Disrupt dig selv’
Relaterede blogindlæg: