Godt Nytår!
8 ting vi lærte af 2018…
- Moral er gået fra ’nice to have’ til ’need to have’. Finanshuse kom hælene, men det var lærerigt for alle. Så herfra er moral ikke blot spinn og marketing. Nu er det et konkret krav fra samfundet, der forventer mere end lovens bogstav – Social Value og Be part of the solution! Samme med MeToo og krænkelser fra Højskolesangbogen. Der skal navigeres dygtigt i moralens farvand.
- Tillidssamfundet kom under pres. Britta, Betina, Udbytteskat, Panama, Hvidvask osv. Det sociale bedrageri er vokset fra børnepenge til milliarder. Fra lokalt til internationalt. Til fine advokater som rådgivere for den organiserede kriminalitet. Når selv kammeradvokaten har snavs på hænderne, har vi nok nået grænsen… Alle må revurdere kundebasen.
- På det moralske felt spillede de erhvervsdrivende fonde en positiv rolle. Endnu en grund til at være glade for dem.
- Vores regulering kunne ikke følge med. TDC kritiseres for at handle med Huawei – men hvis det er forkert, skulle det nok ikke have været tilladt. Ørsted er ved at sælge vores el-infrastruktur (Radius) til højestbydende, fx Putin, Saudi eller kapitalfond i skattely. De vil få massiv kritik, men det skulle nok heller ikke have været tilladt.
- I 2018 begyndte vi at tænke over data og overvågning efter 10 år med smartphones. Det går bare ikke – det skal ned på 10 måneder! Der står en masse ny tech og venter lige om hjørnet (AI, robotics, kontorautomatisering, selvkørende, digitale avatars osv.) Hvis vi tager 10 år om at forholde os hertil og skabe fornuftig regulering, så har vi kurs mod ragnarok. Det er en vigtig udfordring for det offentlige.
- Ved et møde i Danske Bank blev der opsat en bødekasse som man skulle lægge 50kr i, hvis man sagde ordet ’disruption’. Det viser noget om hvor meget disruption har fyldt – eller også siger det noget om hvor dyb krisen er i banken ?. Spøg til side – det er positivt at disruption er hvermandseje i Dk, mens fx England og Frankrig kun er nået millimeter ad den vej. Men selvom vi er trætte af ordet eller kalder det noget andet (4.0, digital transformation, radikal innovation eller bare digitalisering) så går det ikke væk…
- Myter prægede medierne. Fx at stress altid kun er den livsfarlige leders skyld. Både sund fornuft og CBS forskning modbeviser dette mantra fra stress-behandler-industrien – og det gør denne sjove video også. En anden myte er, at man skal købe medarbejdertilfredshed med mærkelige benefits. Nej, tilfredshed skal komme fra arbejdet som fx hos Jysk Emblem link. En tredje 2018-myte er at al ny tech kommer farende med eksponentiel fart – uha! Nej det gør kun få ting, mens det meste kommer stille og roligt, som fx el-, selvkørende- og delebiler.
- Klima blev en driver af disruption. I Californien er der vedtaget en lov om solfangere på nye huse og klima disrupter nu bilindustrien. Her kommer el- og hybridbilerne væltende ud. Fabrikkernes gode businesscase sætter turbo på udviklingen – en el-bil er nemlig langt billigere at producere, men kan sælges til samme pris som en benzinmodel. Hos Audi laver man fx 1,5 benzinmotor pr ansat pr dag, men 4 elmotorer… Der er guld på gaden. Omvendt på de klima-områder hvor der ikke er en positiv businesscase – der er verden ramt af ’boiling frog syndrome’ hvor kogningen sker så langsomt, at ingen gider hoppe.
Hvilke ledelsestemaer kommer i 2019?
- Strategisk skal vi agere handlekraftigt i et miljø hvor barrierer forsvinder – kunder og konkurrenter bliver partnere, tech-giganter dukker op i din industri (Amazon/Mærsk, Google/Danfoss, Tesla/Ørsted), mens startups gnaver dig i anklen.
- Til den kamp skal vi bruge en smartere organisation. Du har sikkert travlt med at bringe din virksomhed ind i fremtiden med nye forretningsmodeller og digitalisering. Men i 2019 begynder vi at tænke forbi tech og forretning, ind i organisationen. Fordi den bliver kritisk til at fange de digitale muligheder – og samtidig undgå mangel på talent.
- Begreberne bliver Netværksorganisation, Future of Work og Liquid Workforce.
- I denne organisation bliver hastigheden af læring og adaption centrale parametre for at følge med. Vi kan kalde det for Den Lærende Organisation 2.0.
- Der bliver brug for en HR-funktion, som kan hjælpe med at drive den digitale transformation. Og matche den organisation der kommer frem. HR skal kort sagt gentænkes – HR 4.0. For eksempel skal lederudvikling redesignes. Fremtidens netværksorganisation skal ledes på nye måder. Så vi må hurtigt i gang med at lederudvikle til fremtidens organisation i stedet for fortidens…
- Agil flytter hjemmefra – fra IT-afdelingen og ud i hele huset. Vi skal til at lede data-drevet i realtid. Det er agile metoder stærke til, og samtidig gør de op med møde-tyranniet, som mange sander til i. Du kan måske lære agil ledelse nede i din IT-afdeling…
- Vi skalerer digitaliseringen op – fra processer til produkter og forretningsmodeller. Fra kontor-robotter til AI i alle funktioner. Og den IT skal være robust (resilient) – for hacking, men også for skybrud, overvågning, netudfald, blackouts med videre. IT-forsyningssikkerhed bliver hot.
- Men det bliver ikke vildt og eksponentielt – det bliver stille og roligt. Forandringerne overvurderes på den korte bane og undervurderes på den lange – som tidevandet i Vadehavet…
Hvad med Hein & Partnere og HeinDisruption?
- På consulting har 2018 været et godt år med lederudvikling, strategi, disruption workshops og et kultur-projekt. Den kurs fortsætter vi i 2019.
- På foredrags-siden er det Handlekraft og Digital Transformation som fylder. Det nye er foredrag om konsekvenserne heraf – fx Fremtidens Ledelse, Fremtidens Organisation, Fremtidens Arbejdsmiljø. Det er på agendaen alle vegne – ledergrupper, medarbejder-kickoff, netværk, kommuner og kundekonferencer. Publikum har været fra 5 bestyrelsesmedlemmer til 3800 ledere i Ålborghallen eller kommunale arbejdsmiljøfolk.
- Digitalt har vi redesignet det hele og sat tunehein.dk op som indgangen til www.heindisruption.dk og www.heinogpartnere.dk
- På iværksætterfronten har vi 2 projekter i gang – net Det er software som nemt og billigt hjælper SMEer med compliance på IT-sikkerhed og GDPR. Desuden et AI projekt og 15 ideer på hylden til seje iværksætter-profiler som mangler et projekt – så sig til hvis du kender nogen.
- Min 9. bog kom på gaden – ’Disrupt dig selv’, om hvordan vi hver især kan forberede os på Future of Work (bog nr. 10 døde hos en buddhistisk munk, som ikke eksekverede så godt – true ?). I stedet kom en masse artikler og blogs hvor jeg deler den inspiration jeg selv får – ledelse på tunehein.dk og digital transformation på fb bloggen og engelsk på LinkedIn.
Nytår er en god anledning til at reflektere lidt. Hvad lærte du af 2018? Hvad er din strategi for 2019? Hvad er din personlige mission/aspiration? Spørg dig selv, dit team eller din ledergruppe…
Jeg ønsker dig og din organisation et godt 2019.
Tak for 2018. De bedste hilsner Tune |