+45 40 36 05 04

Netværksorganisation

Netværksorganisationer er en ny måde at tænke organisationer på. Det er samme model som fra produkt til service – sådan går det også med jobs: fra ansat til en service, vi køber. I skal ikke længere skaffe alle eksperter og ansætte dem fuldtid i et stort hus med tunge hierarkier. Sådan tænker iværksættere, men etablerede spillere gør det også. Novozymes var en af de første i Danmark, som tænkte i det paradigme, da de arbejdede med udvikling af biofuel. Her tog CEO Steen Riisgaard en dramatisk beslutning om at lægge udviklingen ud i et netværk, i erkendelse af at det ville gå for langsomt og være for svært at samle alle de nødvendige eksperter i et hus i Bagsværd. Der var selvfølgelig store udfordringer med at beskytte sine IP-rettigheder, men man tog det store skridt alligevel for at få flere eksperter om bord og mere tempo i udviklingen.

Og hvad betyder det så, når man tænker sin organisation på den måde? Det betyder blandt andet, at man kan bevæge sig ind i en ny branche uden at være belastet af erfaring. ”No experience needed” er mottoet. Serieiværksætteren Nicolai Frisch er involveret i så forskellige ting som babyudstyr, regnskabssoftware, udbud af advokatydelser, boligudlejning og dating – et eksempel på, hvor forskellige brancher man kan gå ind i, hvis man har finansiering, strategi og motivation i orden. Så kan man source de nødvendige brancheeksperter i sin netværksorganisation, hvor de vil arbejde som freelancere.

Medarbejderne skal have dybe digitale færdigheder for at matche behovene på fremtidens arbejdsmarked. Men det er ikke nok, og derfor er evner som at kunne omstille sig og lære, være agil, social intelligens, menneskelige egenskaber, ledelsesegenskaber, kunne interagere med kunder, være kommerciel og udadvendt og skaffe business stadig essentielle færdigheder. Sammenfattende kan man sige, at der i stigende grad er brug for medarbejdere, som har et digitalt mindset og digitale færdigheder, men som så i øvrigt har ”lært at lære”.

Man taler meget om millennials-generationen, som bare vil noget helt andet, og lige om et øjeblik kommer næste generation, som bliver endnu mere udfordrende. De vil i stigende grad ikke være ansat, men de vil være free agents/freelancere, så vi skal finde ud af, hvordan vi håndterer free agents i vores virksomhed. Det er en udfordring, fordi vi er så regulerede og så compliance-fokuserede. Så at have ”medarbejdere”, som ikke er ansat hos os, men som træder ind og ud af vores virksomhed, og som behandler dybt fortrolig information, giver nogle udfordringer. Såkaldte økosystemer af viden vil få en stor betydning for jobbene, og vi kommer til at tale endnu mere om dimensioner, hvor vi sourcer arbejdskraft på andre måder – nogle er ansat her, og andre er ikke. Det skal vi have til at spille sammen, så vi i stigende grad bliver en netværksorganisation, hvor ”medarbejderne” opererer hjemmefra eller direkte betjener vores kunder. Meget af det vil foregå virtuelt, så de ikke engang er fysisk ude ved kunderne eller på vores kontorer.

Fra min bog ‘Disrupt dig selv’

Relaterede blogindlæg:

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.